Der er 62 biler til start og 11 danskere:
LMP2
13. Oliver Rasmussen, Edward Jones, Jonathan Aberdein (JOTA #28)
- Rasmussen er debutant og 21 år.
22. Nicklas Nielsen François Perrodo, Alessio Rovera (AF CORSE #83)
23. Michael Jensen,Christophe Cresp, Steven Palette (CD SPORT #27)
24. David Heinemeier-Hansson, Fabio Scherer, Pietro Fittipaldi (INTER EUROPOL COMPETITION #43)
GTE Pro
4. Michael Christensen, Kevin Estre, Laurens Vanthoor (PORSCHE GT TEAM #92)
GTE Am
2. Frederik Schandorff, Mikkel Jensen, Takeshi Kimura (KESSEL RACING #57)
- Jensen starter i bilen, selvom han har døjet med maven. Schandorff kørte derfor bilen på gridden. Det er normalt den startende kører.
4. Nicki Thiim, Paul Dalla Lana, David Pittard (NORTHWEST AMR #98)
6. Michelle Gatting, Rahel Frey, Sarah Bovy (IRON DAMES #85)
- Gatting har inden løbet i år været i træningslejr og tabt 9 kg.
9. Mikkel Pedersen, Matteo Cairol, Nicolas Leutwile (TEAM PROJECT 1 #46)
19. Marco Sørensen, Ben Keating, Henrique Chaves (TF SPORT #33)
De nærmer sig stille og roligt start-/mål-langsiden. Det er Toyota #8, der får lov til at sætte gang i festen. De starter forrest foran sidste års vindere, Toyota#7.
Jan Magnussen forsøgte at få en plads i LMP2 i High Class, men klassen er i år historisk stor, så han var reserve. Det er 1. gang i 24 år, at han misser Le Mans.
Hypercar (LMH) er topklassen, der tidligere hed LMP1. Audi skulle stille med en næste år, men blev plannerne droppedes for nogle mdr. siden. Der har ikke været danskere i kongeklassen siden Tom K, der stoppede i 2014. Han er efterhånden 54 år (7. juli 1967)
Den længste distance, der er blevet tilbagelagt ved et Le Mans, var i 2010, da Audi R15+ TDI kørte 397 omgange. Det var Romain Dumas, Timo Bernhard og Mike Rockenfeller, der var på holdet dengang. Det svarer til godt 5411 kilometer.
En Oreca 07 - Gibson, der bliver brugt i LMP2-klassen, har 603 hestekræfter. I GTE Pro-klassen kan vi tage Michael Christensens Porsche 911 RSR - 19, som har 503 hestekræfter.
En fører må maksimalt tilbringe 14 timer i en bil.
Vinderne af hver klasse modtager cirka 75.000 kroner, mens den samlede vinder modtager cirka 300.000 kroner. Andenpladsen modtager cirka 185.000 kroner, mens tredjepladsen i den samlede stilling får omtrent 150.000 kroner.
Af de 186 kørere i årets Le Mans er der faktisk kun 5 kvinder hvoraf de tre hos Iron Dames, Sarah Bovy, Michelle Gatting og Rahel Frey, mens Richard Mille #1 har Lilou Wadoux og Algarve Pro Racing #47 har Sophia Flörsch.
I Hypercar, GTE Pro og GTE Am kører de med Michelin, mens de i LMP2 kører med Good Year.
Det såkaldte avancerede ethanolbrændstof fremstilles til dels med rester fra den franske vinindustri, såsom vinbærme og druepresserester. Det nedsætter 65% af CO2 udledningen. Der er tilsat så mange additiver, at biler ikke kan mærke (markant) forskel, siger ingeniørerne. Det er det brændstof, 24 Hours of Le Mans-løbet bruger i år.
Morten D. Jensen siider på Eurosports facebook gruppe og giver info videre. Ser dog Le Mans på Discovery Plus - uden reklamer/afbrydelser, stadig fra Eurosport med Tom Kristensen.
.01
Le Mans 2022 (nr. 90) i er gang. De to Toyotaer er forrest fra start.
To af LMP2-bilerne holder stille. Det har medført slowzone, hvor bilerne skal reducere hastigheden il 80 km/t og ikke må overhale.
Fra start har vi fem danskere i bilen. Det er Nicki Thiim, Mikkel Jensen, Michelle Gatting og Marco Sørensen i GTE Am, mens Nicklas Nielsen sidder bag rattet i LMP2.
.05
3 biler har haft problemer fra start: United Autosports #22 er i gang igen efter en grus-tur. Realteam #41 kører, mens Algarve Pro Racing #47 ruller rundt i sneglefart.
.06
Porsche #92 med Michael Christensen er rykket en plads op og er nu nummer tre i GTE Pro. I GTE Am har Mikkel Jensen med Kessel Racing #57 tabt to placeringer og er nu nede som firer. Lige bag ham følger Nicki Thiim i Northwest Air #98. Hos Iron Dames #85 har Michelle Gatting haft det svært. Hun er 11'er, efter hun startede på en 6. plads.
.09
Mikkel Jensens Kessel Racing #57 er nede som nummer fem nu.
.26
I GTE Am-klassen er Team Projekt 1 #46 på førstepladsen, og det er bilen med danske Mikkel O. Pedersen - fra Struer.
I øjeblikket er det italienske Matteo Cairoli, der er bag rattet.
I front ligger Toyota #8 med Sebastien Buemi bag rattet. Han har et forspring på 3.3 s. ned til søsterbilen Toyota #7.
.33
GTE Am-klassen er størst underholdning i øjeblikket. Der er 3 s. fra Mikkel O. Pedersens bil i front ned til 4. pladsen.
.38
I Hypercar-klassen og LMP2 er den første pitomgang begyndt (Toyota #7 har netop været inde). GTE-klasserne har ikke. Det er sidste år med Pro - i 2023 forsvinder Am-klassen også. I 2024 bliver det GTE 3. Kravet om produktion af gadebiler genindføres.
.43
Så begynder GTE-klasserne at køre i pit. Vi kan se, at Kessel Racing #57 er inde. Mikkel Jensen tager som planlagt et dobbelt stint.
.45
Alle Hypercar-biler har været i pit. Toyota #8 er kommet ud på en 2. plads, efter Sebastien Buemi pittede en omgang senere end søsterbilen.
Toyota #7 med Mike Conway bag rattet er i front.
.50
I LMP2-klassen har Jota #28 med danske Oliver Rasmussen på holdet haft en kanonstart. Jonathan Aberdeni har formået at køre bilen op på en 4. eplads efter 1. pitrunde. De startede som nr. 13.
I GTE Am-klassen har Team Project 1 med Mikkel O. Pedersen mistet 1. pladsen efter pit. De er nr. 2.
.01
I fronten af GTE Am kæmper Hardpoint Motorsports #99 for at bevare førstepladsen. De har pr. 0,5 s. ned til danskerbilen Team Project 1 #46.
De to biler har fået et forspring på næsten 10 sekunder ned til nærmeste forfølger.
.08
Nicklas Nielsen er netop hoppet ud af sin Af Corse #83 i LMP2, hvor han har afleveret bilen på en 15.-plads.
.12
I GTE Pro er der danske forhåbninger til Michael Christensens Porsche #92. I øjeblikket er det Kevin Estra bag rattet. Han har formået at køre bilen op på en 3. plads, men de to Corvette-biler er hurtigere. Den førende Corvette #64 med Nick Tandy i bilen har et forspring på 12 sekunder ned til Estre (FRA).
.19
I Hypercar-klassen er sidste års vindere fra Toyota #7 fortsat er i spidsen, og Mike Conway har formået at etablere et solid forspring med 12 s. søsterbilen Toyota #8. På tredjepladsen er Gluckenhaus #708.
.24
Michelle Gatting punkterede i starten af løbet og er nummer 22 med 2½ op til førstepladsen.
.31
Mikkel O. Pedersens Team Project 1 #46 er nede på en tredjeplads i GTE Am. Den er blevet overhalet af Weathertech #79, der netop også har taget føringen
37
Debutanten Frederik Schandorff sætter sig snart i bilen for første gang. Han overtager sædet efter landsmanden Mikkel Jensen. Kessel Racing #57 er nede som nier, efter de startede løbet på en andenplads.
.38
Toyota #7 og 8 fører. Efter det kommer Glickenhaus (#708), der er bilproducent i USA. Toyota har 4 hjulstræk, det har de ikke.
.43
61-årige schweizer Claudio Schiavoni i Iron Lynx #60 har flere gange haft problemer. Nu holder hans bil stille.
.49
Inden længe skal Michael Christensen sætte sig i Porsche #92, når han overtager fra Kevin Estre. De er lige nu nr 3., men det er fare for, at de kommer til at tabe tid under næste pitstop. En antenne skal fikses.
.54
Weathertech #79 har fart på. Julien Andlauer, der sidder bag rattet, har kørt bilen op på førstepladsen og sikret et forspring på otte sekunder ned til Mikkel O. Pedersens Team Project 1 #46.
.04
Den anden pitrunde i GTE-klasserne har betydet en masse kørerskift. Mikkel Jensen har overladet Kessel Racing #57 til Frederik Schandorff, mens Michelle Gatting har givet rattet til Rachel Frey.
Michael Christensen har overtaget rattet i Porsche #92 i GTE Pro.
I LMP2 er 47-årige Michael Jensen i CD Sport #27 lige nu eneste dansker i aktion.
.10
Iron Dames har fået fart i bilen. Rahel Frey har kørt bilen en smule op i feltet, så de nu er nummer 19.
.15
Team Project 1 er nede på en tredjeplads. De har tabt tid på det seneste til Weathertech #79 og Dempsey Proton Racing #77, der er de to forreste.
I øjeblikket har Project 1 over et minut op til den førende.
17: Michael Christensen har fart på i Porsche #92. Han har hentet en masse tid og kører inden længe forbi AF Corse #52 på fjerdepladsen.
.20
Team Project 1 #46 fortsætter med at tabe tid, efter Nicolas Leutwiller har sat sig i bilen. De er nu på fjerdepladsen.
.26
Michael Christensen er kommet op på fjerdepladsen i Porsche #92 ved overhaling af AF Corse #52. Nu har han 10 sekunder op til søsterbilen Porsche #91.
39
Nicki Thiims bil, Northwest AMR #98, er nu oppe på tredjepladsen i GTE Am.
.42
David Heinemeier-Hansson, der er 42 år (15. ooktober, 1979) har overtaget rattet i Inter Europol Competition #43 i LMP2. Han er lige nu på tiendepladsen.
.43
Frederik Schandorff har fart i Kessel Racing #57. Han kører hurtigere end bilerne omkring ham i øjeblikket og har formået at køre sig op på en syvendeplads.
I GTE Pro har Michael Christensen hentet søsterbilen #91 og kører sig nu op på den tredjeplads, som bilen var på, inden de skulle reparere en fejl under et pitstop.
.50
Michael Christensen er lige nu nummer to, men der er gang i en ny pitrunde. Når alle biler har været igennem, må Porsche #92 være på tredjepladsen.
.56
Dempsey Proton Racing er i pit. Michael Fassbinder stiger ud.
.57
Schandorff kører ud på grusset, men holder sig fra autoværnet og kører videre.
.05
Der er en danskerbil på tredje-, fjerde og femtepladsen i GTE Am-klassen. Det er Nicki Thiims Northwest AMR #98, Marco Sørensens TF Sport #33 og Mikkel Jensen og Frederik Schandorffs Kessel Racing #57.
I GTE Pro er Michael Christensen stadig nummer tre, men han kører stadig op med de to Corvette-racere i front.
.13
Den 61-årige Nicolas Leutwiler (bronzekører er kørt af banen) i Project 1 #46-bilen, som Mikkel O. Pedersen er en del af.
Bilen lå tidligere i løbet på førstepladsen, men efter Leutweiler har overtaget, er de raslet ned gennem feltet, og nu holder han så parkeret i sandet. Der er slowzone.
.19
Nicolas Leutwiler har fået kørt bilen tilbage til pitten. Den bliver nu rullet i garagen. Mikkel O. Pedersen har endnu ikke været i bilen.
.30
Team Project 1 #46 er kommet tilbage på banen efter 11 minutter i garagen, og det er nu med Mikkel O. Pedersen bag rattet. De er fem omgange efter den førende bil i GTE Am-klassen.
Frederik Schandorff, Michael Christensen og David Heinemeier-Hansson kører også.
.33
I de seneste minutter har der været slowzone, efter LMP2-raceren Vector Sport #10 bragede i væggen. Den er kørende igen, men barrieren tjekkes efter.
.35
Michael Christensen har stadig fart i Porsche #92 og er nu tre sekunder efter Corvette #64 på andenpladsen.
.44
Michael Christensen har kortvarigt været oppe som nummer to, men danskeren er netop blevet overhalet af søsterbilen, Porsche #91, der har Ricard Lietz bag rattet.
.59
.52:
I en pitomgang er Michael Christensens Porsche #92 i øjeblikket forrest i GTE Pro-klassen.
Allerforrest finder vi fortsat de to Toyotaer. Lige nu er det Brendon Hartley i #8, der fører foran José Maria Lopez i #7, men forspringet er på et halvt sekund.
.50
Toyota kommer en ny bil i 2024, måske i 2023. Når man får en racerbil gokendt, låses den i 5 år. 5 ting må ændres, men man må bygge én ny bi.
.54
Iron Dames med Michelle Gatting på holdet kører stærk pt og er oppe som nummer 15 efter en punktering.
.04
Michael Christensen er hoppet ud af Porsche #92 og overladet ansvaret til belgiske Laurens Vanthoor. De ligger i øjeblikket på tredjepladsen - 11 sekunder fra Porsche #91, der kører stærkt i øjeblikket.
.06
Jota #28 med Oliver Rasmussen, der snart skal i bilen, kører godt og er nu oppe på andenpladsen. Der er dog mere end to minutter op til Jota #38 på førstepladsen.
.10
Le Mans mekaniker-uddannelsen, som Erhvervsakademiet i Århus kalder for autoteknolog, er lukket. Man kan nok til England for at uddanne sig til race mekaniker eller ingeniør. Der er bedre jobmuligheder. Og så kan man besøge de en britiske internationale biludstilling National Exhibition Centre (NEC) i Birmingham-
.11
Danskerbilen Kessel Racing #57 bliver nu ikke længere kørt af en dansker. Efter Mikkel Jensen og Frederik Schandorff begge har været i bilen, er det nu japanske Takeshi Kimura-
De er i øjeblikket på en ottendeplads.
16
21 -årige Oliver Rasmussen er nu bag rattet i Jota #28. Han fik bilen på en andenplads.
.19
Oliver Rasmussen har åbnet sit stint med god fart. Danskeren har kørt sig to placeringer op, efter han blev sendt i bilen.
.42
Oliver Rasmussen Jota #28 har kørt sig op på fjerdepladsen.
.53
I LMP2 Am er Nicklas Nielsens AF Corse #83 på andenpladsen.
.55
Pro-klassen er flyvende i øjeblikket. Belgieren Laurens Vanthoor har kørt Porsche #92 med Michael Christensen op på førstepladsen i GTE Pro.
.58
Christophe Cresp fra CD Sport #27, der har Michael Jensen på holdet, er kørt galt i Porsche-kurven.
.07
I øjeblikket har vi fem danskere i bilen
Oliver Rasmussen, Nicklas Nielsen, Nicki Thiim og Mikkel O. Pedersen.
Nicki Thiim er første dansker til at sætte sig i bilen for anden gang. Han kører stærkt og har kørt Northwest AMR #98 op på andenpladsen.
.10
Sarah Bovy i Iron Dames #85 fra GTE Am kører ind i Nielsen Racing #24, der er en LMP2 i forbindelse med en overhaling. Begge biler kører endnu.
.14
Oliver Rasmussen har ført Jota #28-raceren længere frem og er nu på tredjepladsen med seks sekunder op til Luis Deletraz på andenpladsen.
.16
Toyota #7 og Toyota #8 har ligget og byttet placeringer under hele løbet. Kamui Kobayashi i 7'eren har pt. taget føringen.
.14
Glad David Heinemeier-Hanson er netop hoppet ud af bilen, som har kørt godt.
.24
Porsche #92 med Laurens Vanthoor bag rattet er blevet overhalet af Corvette #64, men belgieren følger fint med.
.26
I GTE Am-klassen er Kessel Racing #57 med Mikkel Jensen og Frederik Schandorff i garagen med et ukendt problem. De startede på en andenplads, men røg hurtigt længere tilbage. De ligger nu nummer 21.
.34
Kessel Racing #57 er tilbage på banen, men de to omgange bag den bil, der er foran. Det skulle angiveligt være problemer med servostyringen, der holdt dem i garagen. Mikkel Jensen oplyser, at det nu er blevet til et træningsløb, og at han skal få erfaring og holde øje med Hypercar-bilerne. Næste år skal han køre for franske Peugeot i den hurtigste klasse.
.41
I LMP2 er det Oliver Rasmussens Jota #28, der kører for et topresultat, mens Nicklas Nielsens AF Corse er på førstepladsen i LMP2 Am.
I GTE Pro er Porsche #92 med Michael Christensen i skrivende stund på tredjepladsen, og i GTE Am er Nicki Thiims Northwest AMR #98 nummer to.
.34
Alle biler i toppen af i LMP2-klassen har været i pit 10 gange, og Oliver Rasmussens Jota #28 er nummer to. Han har syv sekunder ned til Lorenzo Colombo på tredjepladsen.
.51
Team Project 1 #46 med den danske debutant Mikkel O. Pedersen holder nu igen i garagen og er røget ned på sidstepladsen. Bilen vibrerer ved høj hastighed.
.55
De må have 400 l brændstof i garagen.
.06
I GTE Pro har Kevin Estre (FRA) sat sig i Porsche #92. Bilen er lige nu på andenpladsen og har et halvt minut op til Antonio Garcia i Corvette #63.
.16
Oliver Rasmussen har mistet sin andenplads i LMP2. Efter den seneste pitrunde har Prema-køreren Lorenzo Colombo overtaget andenpladsen.
.19
Mikkel Jensen gør sig klar til at hoppe i Kessel Racing-bile på en 21. plads.
.25
I GTE Pro-klassen er Corvette #64, der i lang tid har ligget med i kampen om føringen, kørt i garagen. Det er umiddelbart godt nyt for Porsche #92 med Michael Christensen, der ligger på 2. pladsen med et forholdsvis stort hul ned til tredjepladsen.
.32
Larrierens første to stints i Le Mans er slut for Oliver Rasmussen. Danskeren har vist højt niveau og afleverer Jota #28 på en tredjeplads i LMP2. Hans bedste omgangstid ligger meget tæt på hans to teamkollegaer.
.43
I øjeblikket har vi kun tre danskere i bilen. Det er Marco Sørensen, Michelle Gatting og Mikkel Jensen.
.44
Nicklas Nielsens bil AF Corse #83 har tilsyneladende haft problemer. Førstepladsen i LMP2 Am-klassen er forsvundet, og de er nu nede som nummer fem.
.59
Så er det endegyldigt slut for Team Project 1 #46, der har Mikkel O. Pedersen på holdet. Den har holdt i garagen i lang tid. Holdet har netop rullet garageporten ned.
.02
Corvette er pludselig blevet ramt af store problemer. Først var det #64'eren, der måtte i garagen, og nu er det #63, der kører rundt på banen i snegletempo. Michael Christensens Porsche #92 nu er på førstepladsen.
.06
Corvette #63 er omsider kommet til pitten. Det her er en gylden mulighed for Porsche #92 til at tage tid.
.22
Franske Oliver Pla i Glickenhaus' #708 laver en kørerfejl og skrider af banen. Raceren er én af fem i Hypercar-klassen, og inden uheldet lå de nummer fire.
.36
I GTE Pro-klassen ser det godt ud for Porsche #92, der har den tidligere Le Mans-vinder Michael Christensen med på holdet. Lige nu er det hans årelange makker, Kevin Estre (FRA), der sidder bag rattet, og efter at have overtaget førstepladsen i klassen har de netop rundet et forsring på to minutter ned til Porsche #91.
.51
I GTE Am-klassen er det ikke længere Northwest AMR #98 med Nicki Thiim, der er bedst placeret af danskere. Det er TF SPORT #33 med Marco Sørensen på holdet, der har overtaget tredjepladsen i klassen. #98 er nede på fjerdepladsen.
.56
Porsche #92, der fører GTE Pro-klassen, bliver nu kørt af danske Michael Christensen. Han skal forsøge at bygge videre på det forspring, bilen har på knap to minutter ned til Porsche #91.
.26
David Heinemeier-Hansson, der kører i LMP2-klassen for #43, skal i bilen i mørke.
33
Michael Fassbender, der som skuespiller er kendt fra blandt andet X-Men, har netop kørt sin bil i gruset. Proton Compettition #93 er derfor nede som nummer 21 i GTE Am-klassen. Men der var ikke tale om noget alvorligt.
.46
Tidligere på ugen ødelagde Fassbinder bilen i træningen så meget, at den nærmest skulle bygges for ny. Og nu røg han af banen helt uprovokeret.
.54
Frederik Schandorff fra Kessel Racing #57, der ligger nummer 17 og er 4 omgange efter den foreste bil i GTE Am-klassen. Tidligere skulle der skiftes servostyring, men nu k'rer bilen godt.
.09
I GTE Am-klassen ser det virkelig godt ud for danskerne i øjeblikket. På andenpladsen i klassen ligger Northwest AMR #98 med Nicki Thiim, og på tredjepladsen er TF Sport #33 med Marco Sørensen.
.17
En Toyota GR010 HYBRID, der lige nu ligger nummer et og to i Hypercar-klassen, vejer 1040 kilo. En Oreca 07 - Gibson, der bliver kørt med i LMP2-klassen, vejer 930 kilo.
.26
Mikkel Jensen og Kessel Racing har ikke det Le Mans, de havde drømt om, da de lige nu ligger nummer 17 i GTE Am-klassen.
.31
Iron Lynx #75 skrider af banen og er utrolig tæt på at holde virkelig dumt ude midt på banen. Det sker ikke, og ingen andre involveres. #75 er nede som nummer 19 i GTE Am-klassen og er lige nu ikke på banen.
.51
Danske Michael Christensen, der kører Porsche #92 i GTE Pro-klassen, kører galt. De er mere end to minutter foran andenpladsen, men ud af ingenting skrider han af banen. Han bliver på asfalt, så han kan fortsætte.
.56
Michael Cristensen i Porsche #92, der stadig fører GTE Pro-klassen, er færdig med at køre i den her omgang. Han har netop kørt bilen i pit for at overlade raceren til belgiske Laurens Vanthoor.
.07
Duqueine Team #30 kom galt afsted i det ene sving, hvor raceren gled rundt og parkede sig rigtig skidt midt på banen. Heldigvis kom de efterfølgende 6-7 racere forbi uden at brage ind i bilen. Men det så lige kort ud til, det var ved at gå galt.
.17
Michael Christensen forklarer, hvad der gik galt, da han var ved at køre galt lige før: "Jeg låste forhjulet ud af ingenting, og jeg kunne mærke, jeg ikke kunne gennemføre svinget. Så det var enten gennem gruset eller prøve at smadre bremsen i bund. Det hele var lidt på grænsen, og så mistede jeg kontrollen. Det var med at få foden på koblingen og stoppe den, inden jeg ramte noget. Det var på ingen måde optimalt, men vi kunne heldigvis køre videre." Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen med halvandet minut ned til forfølgerbilen.
.42
Danske Marco Sørensen sidder i disse timer i TF Sport #33. Han har kørt holdets racer op som nummer to i GTE Am-klassen, hvor der er stor kamp om podiepladserne, fordi holdene stadig er tætte. Nicki Thiim er også kommet tilbage i bil #98 i samme klasse, og hans hold ligger nummer fire lige nu. Alle bilerne i top-10 i GTE Am-klassen har 11 pitstops, så stillingen lige nu skulle passe.
.54
Marco Sørensen kører rigtig hurtigt i GTE Am-klassen lige nu. Han kører faktisk syv sekunder hurtigere per omgang end førerbilen Porsche #79. Han har hentet meget ind, og nu er TF Sport #33 faktisk kun 33 sekunder efter førstepladsen.
.22
Danske Michelle Gatting sagde i går aftes, at hun forventede at skulle tilbage og køre Iron Dames #85 igen ved 4-tiden. Hun blev dog sendt på banen før, så det blev altså i stedet ved 3-tiden, at den eneste danske kvindelige Le Mans-kører i år kom på asfalt igen. Iron Dames ligger lige nu nummer 11 i GTE Am-klassen.
.29
Marco Sørensen har leveret rigtig flot kørsel i sin TF Sport #33, som han fik kørt op på andenpladsen og halet meget ind på førstepladsen i GTE Am-klassen. Han har netop overladt bilen til Henrique Chaves. De havde lidt problemer med deres fueler til benzinen.
.40
TF Sport #33 med Marco Sørensen ligger nu nummer et i GTE Am-klassen. Michael Christensens Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen.
.55
Toyota har første- og andenpladsen med deres Toyota Gazoo Racing #7 og #8. De ligger med 20 sekunder mellem sig, mens tredjepladsen, Glickenhaus Racing #709, er mere end to omgange efter.
.05
Danskerbilen #27 mister sit hjul rundt i et sving, der nærmest er modsat pitten.
.07
Danske Oliver Ramussen, der sidder i JOTA #28 i LMP2-klassen, har god fart i bilen i øjeblikket og har kørt mange placeringer frem. #28 er oppe på tredjepladsen.
.16
JOTA #28 med Oliver Rasmussen er kørt i pit og mister derfor en masse placeringer. Danskerbilen er nu nede som nummer otte i LMP2-klassen.
.28
Nicki Thiim har forladt sin racer for denne omgang. I stedet har David Pittard overtaget Northwest AMR #98, der stadig er nummer fire i GTE Am-klassen lige efter danskerbilen TF Sport #33.
.35
TF Sport #33 med danske Marco Sørensen på holdet er nu i front igen i GTE Am-klassen, efter de andre tre "tophold" har været i pit. Hele top-10 har nu været i pit 13 gange. Michael Christensens Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen.
.43
Iron Dames ligger nummer 11 i GTE Am-klassen.
.03
Ultimate #35 med Jean-Baptiste Lahaye bag rattet er netop kørt galt i de tidlige morgentimer. Bilen skrider rundt i svinget og er yderst medtaget efterfølgende. Franskmanden kan dog køre i garagen.
.11
Inception Racing #59 med svenske Alexander West er netop gået helt i stå. Den holder helt stille i højre side af vejen og kan ikke køre videre. Det betyder, at Michelle Gatting og Iron Dames avancerer en placering i GTE Am-klassen.
.32
I svinget, hvor franske Jean-Baptiste Lahaye for kort tid siden crashede, er der stadig slowzone.
.33
TF Sport #33 med Marco Sørensen i sædet i skrivende stund har kørt sig i spidsen af GTE Am-klassen igen. Alle de forreste racere i denne klasse har været i pit 14 gange, og her har danskerbilen 45 sekunder ned til andenpladsen. I GTE Pro-klassen fører Michael Christensens Porsche #92 stadig med godt tre minutter ned til nærmeste bil.
.35
TF Sport #33 med danske Marco Sørensen på holdet er nu i front igen i GTE Am-klassen, efter de andre tre "tophold" har været i pit. Hele top-10 har nu været i pit 13 gange. Michael Christensens Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen.
.54
Mikkel Jensen fra Kessel Racing ligger nummer 15 i GTE Am-klassen. Han skal første tilbage i bilen ved 10-tiden.
.02
Michael Christensen er tilbage bag rattet i sin Porsche #92. Bilen har netop været i pit for at blive fyldt op med benzin, og fører GTE Pro-klassen.
.15
TF Sport #33 med danske Marco Sørensen på holdet er stadig med helt fremme i GTE Am-klassen, men styringen siger lidt klik. Amerikanske Ben Keating har netop overtaget #33 i stedet for danskeren.
.26
Michael Christensen fra Porsche #92 laver en ny kørerfejl. Han ryger ud i gruset, men han kan heldigvis fortsætte.
.44
Michael Christensen har avanceret fra tredje- til førstepladsen i GTE Pro-klassen. Det skyldes også, at AF Corse #51 er i pit for at skifte kører.
.35
Northwest AMR #98 med Nicki Thiim på holdet er nummer tre i GTE Am-klassen, men er nu lidt på afveje.
.02
Toyota fører stadig hypercar-klassen, der havde 5 biler til start, suverænt og har første- og andenpladsen med deres Toyota Gazoo Racing #7 (Mike Conway, Kamui Kabayashi og Jose Maria Lopz) og #8 (Sebastian Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa). De ligger med 11 sekunder mellem sig, mens tredjepladsen, Glickenhaus Racing #709, nu er mere end fire omgange efter.
.38
Michael Christensen på førstepladsen i GTE Pro-klassen er i kæmpe problemer. Hans fordæk forsvinder, efter han har lavet en stor fejl og været i gruset. Det er tredje gang, han laver en kørerfejl.
.43
Michael Christensen er stadig ude på vejen for at køre mod pitten, og han snegler sig frem som nummer fire nu.
.48
Michael Christensens Porsche #92 er endelig kommet hjem til garagen.
.50
Hypercar-raceren Toyota Gazzo Racing #7 med Jose Maria Lopez går lige pludselig i stå ud af ingenting
.54
Christensens racer er først ude på asfalten igen nu, hvor Laurens Vanthoor også har taget over. Lige nu er Porsche #92 helt nede på sjettepladsen og langt efter den forreste bil i GTE Pro-klassen. Toyota Gazzo Racing #7 med Jose Maria Lopez er også tilbage på banen igen.
.07
I GTE Am-klassen er #33 med Marco Sørensen nummer to, mens #98 med Nicki Thiim ligger nummer tre.
.26
Christian Hook i Iron Lynx #75 ender i lidt det samme problem som Michael Christensen, hvor dækket simpelthen eksploderer. Uheldene bliver flere og flere her i morgentimerne. #75 ligger nummer 18 i GTE Am-klassen lige nu.
.32
Michelle Gatting, skal nu ud på banen igen. Hun har netop erstattet Sarah Bovy i Iron Dames #85, der ligger nummer 10 i GTE Am-klassen. Gatting har deltaget i Le Mans tre gange, og hver gang er hun med sit team end som nummer ni i sin klasse.
.40
Team Project 1 #56 smadrer ind i barrieren ud af ingenting. Det ser meget mystisk ud. Han fortsætter med at køre videre, selvom hele fronten er ødelagt, men efter et par hundrede meter må han indse, at den ikke kan køre videre. Brendan Iribe var ellers en del af top-tre-kampen i GTE Am-klassen.
.56
Michael Christensens Porsche #92 er i pit lige nu, og bilen køres i øjeblikket af Laurens Vanthoor De ligger stadig nummer seks i GTE Pro-klassen efter en time på banen efter uheldet, men de har ikke hentet placeringer.
.07
Toyota #8 har et forspring på mere end fem minutter til søsterbilen Toyota #7. Det skyldes, at 7'eren gik i stå for et par timer siden.
.16
Alpines Hypercar, har været en tur i muren og holder nu parkeret. Det skete i forbindelse med en overhaling af en langsommere bil, hvor Alpine #36 blev presset af banen.
.20
I GTE Am-klassen ligger to Aston Martin-racere med dansk deltagelse lige nu nummer ét og to:
TF Sport #33 med Marco Sørensen på holdet er på førstepladsen, mens Nicki Thiims Northwest AMR #98 er nummer to.
.37
Nicki Thiim har virkelig fart på i Northwest AMR #98. Danskeren har hentet en god bid af TF Sports forspring, og der er nu kun et halvt minut mellem de to førende biler i GTE Am.
.41
Oliver Rasmussen i Jota #28 skal ud og kæmpe for at forsvare den tredjeplads, som holdet har ligget på i et stykke tid.
Han er kommet ud på tredjepladsen med 1:17 op til Prema #9 på andenpladsen.
.42
Alpine #36 er tilbage på banen, efter Matthieu Vaxviere kørte galt for 25 minutter siden. Slowzone er ophævet.
.54
Efter en intens kamp om førstepladsen i GTE Pro-klassen mellem AF Corse #51 og Corvette #64, da Corvetten på brutal vis pludselig blev kørt i væggen. Det var LMP2-raceren AF Corse #83, der har danske Nicklas Nielsen på holdet, der med et træk til venstre skubbede Corvette-bilen af banen med Francois Perrodo, der sidder bag rattet på LMP2-raceren.
.57
Corvette #64 holder stadig stille, og meget tyder på, at den ikke kommer ud at køre igen. Bilen ser ud til at være hårdt medtaget af den pludselige kontakt med barrieren. Alexander Sims er i god behold.
.26
Der er kommet en straf til LMP2-raceren AF Corse #83, efter Francois Perrodo kørte Corvette #64 af banen. De har netop holdt stille i tre minutter i pitten. Det er Nicklas Nielsen, der har fået fornøjelsen, da han har netop sat sig i bilen.
.37
Corvette #64 er nu officielt udgået.
.44
Iron Dames #85 er rykket op på en ottendeplads. Michelle Gatting tilføjer, at målet nu er at blive den hurtigste bil med Ferrari-motor.
Der er i øjeblikket én bil med Ferrari-motor foran Iron Dames. Det er AF Corse #54 på sjettepladsen.
.47
Den erfarne hollænder Robin Frijns har braget sin LMP2-racer WRT #31 i væggen. I første omgang medførte det slowzone, men det er nu vurderet, at der er behov for en safety car. Det er første gang, der har været brug for det under årets Le Mans.
.49
Perioden med safety car betyder også, at det igen er helt tæt i toppen af GTE Pro-klassen. Porsche #91 har fået kontakt med AF Corse #51. Derfra er der desværre syv minutter op til AF Corse #52 på tredjepladsen.
.42
Alpine #36 er tilbage på banen, efter Matthieu Vaxviere kørte galt for 25 minutter siden. Slowzone er ophævet.
.54
Efter en intens kamp om førstepladsen i GTE Pro-klassen mellem AF Corse #51 og Corvette #64, da Corvetten på brutal vis pludselig blev kørt i væggen. Det var LMP2-raceren AF Corse #83, der har danske Nicklas Nielsen på holdet, der med et træk til venstre skubbede Corvette-bilen af banen med Francois Perrodo, der sidder bag rattet på LMP2-raceren.
.57
Corvette #64 holder stadig stille, og meget tyder på, at den ikke kommer ud at køre igen. Bilen ser ud til at være hårdt medtaget af den pludselige kontakt med barrieren. Alexander Sims er i god behold.
.01
Så er der igen have racerløb i Le Mans. Safety car bliver kaldt ind efter denne omgang.
.07
Løbet er givet frit igen, og det er med Oliver Rasmussens Jota #28 på andenpladsen i LMP2. Han har knap fire minutter op til søsterbilen Jota #38 på førstepladsen, så det kræver nok et uheld, hvis kampen om sejren skal blive spændende.
I GTE Am har Marco Sørensens TF Sport #33 nydt godt af perioden med safety car, da de har øget forspringet til mere end seks minutter.
.15
Porsche #91 ligger lige bag AF Corse #51, og det ser ud til, at Porsche-bilen har et fartoverskud. Det må være et spørgsmål om få minutter, før der bliver sat en overhaling ind.
.19
Porsche #92 er på fjerdepladsen i GTE. Kevin Estre (FRA), der sidder i bilen nu, har overhalet Riley #74.
I front har AF Corse #51 fået lidt luft igen efter den seneste pitomgang. Forspringet til Porsche #91 er nu på 14 sekunder.
.53
TF Sport #33 med Marco Sørensen på holdet har lige været i pit, og Ben Keating har overtaget sædet. I skrivende stund har de et forspring på knap to minutter ned til Hardpoint Motorsport #99 på andenpladsen, og de mangler et pitstop. .
.17
Jota #28 i pit, og dermed har den 21-årige danske debutant Oliver Rasmussen overladt bilen til Jonathan Aberdein. Han efterlader bilen på andenpladsen.
.33
Der er lidt stilstand i øjeblikket. I hvert fald i stillingen i de forskellige klasser. Bilerne ruller rundt, og der er ikke rigtig nogen intens kamp om de sjove placeringer i nogen af klasserne i øjeblikket.
Det sted, hvor der er størst spænding, er i GTE Pro. Her fører Porsche #91 med 50 sekunder ned til AF Corse #51.
I GTE Am har Marco Sørensens bil, TF Sport #33, nu et forspring på mere end en omgang.
.41
I GTE Pro har vi fået Michael Christensen tilbage i bilen. Porsche #92 er i øjeblikket på en fjerdeplads i klassen. Der er cirka tre minutter op til AF Corse #52, der indtager podiets sidste plads.
.50
Kessel Racing #57 med danskerne Mikkel Jensen og Frederik Schandorff startede løbet på andenpladsen, men blev i de første timer ramt af en byge af uheld, der sendte dem langt tilbage i feltet. Nu er de nummer 13.
.54
Porsche #91 og Porsche #92 med Michael Christensen ligger lige nu med få meters mellemrum. Desværre er det ikke et udtryk for, at det er tæt mellem de to søsterbiler. Porsche #91 fører GTE Pro-klassen og har et forspring på hele to omgange ned til #92 på fjerdepladsen.
.04
Der er slow zone aktiveret i øjeblikket. Det skyldes, at 61-årige Claudio Schiavoni er kørt galt i Iron Lynx #60. Det er langt fra første gang, at den aldrene schweizer har haft problemer under årets løb.
.23
Vi har netop haft Porsche #91 i pit til et kørerskift. Richard Lietz har sat sig i raceren, og i skrivende stund er det på andenpladsen i GTE Pro. Det forventes at ændre sig, når AF Corse #51 dykker i pit inden længe.
.27
Michael Fassbinder overstyrer ved Dunlop broen og holder i grusset. Det var der, Allan McNish havde sit store uheld i 2010. Fassbinder er født i Tyskland og opvokset i Irland. Nok defor han er i med Hunger (2008).
.31
Marco Sørensens bil, TF Sport #33, cruiser fortsat mod sejren. Ben Keating holder i øjeblikket bilen kørende, og det er med et forspring på mere end en omgang. Det er kun problemer, der kan holde danskerbilen fra at vinde.
.33
AF Corse #33 er lige nu i pit, hvor Ben Keating har fået lov til at få endnu et stint.
.45
Iron Dames #85 med Michelle Gatting på holdet er rykket op på syvendepladsen og er nu den bedste bil med Ferrari-motor.
Dempsey Proton Racing #77 er i garagen. Dermed er der lagt op til, at Iron Dames tager endnu et spring.
.54
Michelle Gatting har netop været i pit, og Iron Dames er derfor røget ned på en øjeblikkelig niendeplads.
.07
Ben Keating er i gang med at køre sine sidste omgange i TF Sport #33, inden Marco Sørensen skal i aktion. Forspringet er lige nu på ét minut ned til Weathertech #79.
.15
Michelle Gatting overhaler AF Corse #61. Dermed er Iron Dames oppe på ottendepladsen.
.16
Nicki Thiim sætter sig i Northwest AMR #98. Dermed skal danskeren forsøge at køre en podieplads hjem til holdet. De er i øjeblikket nummer tre og har mere end ét minut ned til fjerdepladsen.
Mens Thiim har sat sig i bilen, har Michael Christensen netop forladt Porsche #92. Han har dermed kørt sin sidste omgang i årets Le Mans.
.22
Marco Sørensen har sat sig i bilen. Han har været på Le Mans otte gange, men har aldrig vundet. Hvis alt går som det skal, kan han om en halvanden times tid omsider kalde sig Le Mans-vinder. Danskeren skal forsvare en føring på ét minut ned til Winthertech #79.
.32
I GTE Am har vi Michelle Gatting, Nicki Thiim og Marco Sørensen, og i LMP2 har vi David Heinemeier-Hansson og Nicklas Nielsen i aktion.
.33
21-årige dansker Oliver Rasmussen gør sig lige nu klar til at skulle i bilen for sidste gang, og når det kørerskift sker så tæt på afslutningen, så er det for at køre bilen i mål. Holdet er lige nu på tredjepladsen i LMP2.
.46
Marco Sørensen holder fin fart i sin AF Corse #33. Forspringet ned til Weathertech #79 på andenpladsen er på 1 minut og 20 sekunder.
På tredjepladsen er Northwest AMR #98 med Nicki Thiim bag rattet. Han har lige fået en konkurrent mindre i jagten på podiet, da nærmeste forfølger, Hardpoint Motorsport #99, lige nu sidder fast i gruset efter en afkørsel.
.02
Oliver Rasmussen skal forsøge at sikre en tredjeplads til Jota #28 i LMP2, mens Nicki Thiim skal sikre tredjepladsen i GTE Am med sin Northwest AMR. I samme klasse er Marco Sørensen i øjeblikket i gang med at sikre sejren til TF Sport #33.
.15
Marco Sørensen holder sit forspring stabilt i øjeblikket. Danskeren er 1 minut og 15 sekunder foran den nærmeste forfølger, Julien Andlauer i Weathertech #79.
.30
Løbet har sat sig - der er stilstand.
.50
Vi er gået ind i de sidste 10 minutter, og det er stadig med en udsigt til, at Marco Sørensen vinder, og Oliver Rasmussen og Nicki Thiim begge kører en tredjeplads hjem.
.59
Tiden løber nu ud, og den førende bil, Toyota #8, er kørt ud på sidste omgang.
schweiziske Sebastien Buemi har vundet fire gange - han er den kører, der er tættest på Tom Kristensens 9 sejre i år.
Amerikanske Josh Pierson er bare 16 år og dermed den yngste kører i Le Mans nogensinde. Han kørte for United Autosports #23 i LMP2-klassen.
Det er den 90. udgave af Le Mans, men 99 år siden det begyndte. Landekoderne er ISO 3166-1 alfa-2.
5 x Hypercar (LMH)
7. Toyota Gazoo Racing (JPN), Toyota GR010 Hybrid, Mike Conway (GBR), Kamui Kobayashi (JPN), Jose Maria Lopez (ARG)
8. Toyota Gazoo Racing (JPN), Toyota GR010 Hybrid, Sebastien Buemi (CHE), Brendon Hartley (AUS), Ryo Hirakawa (JPN)
36. Alpine Elf Matmut (FRA), Alpine A480-Gibson, Andre Negrao (BRA), Matthieu Vaxiviere (FRA), Nicolas Lapierre (FRA)
708. Glickenhaus Racing, Glickenhaus 007 LMH (USA), Olivier Pla (FRA), Romain Dumas (FRA), Pipo Derani (BRA)
709. Glickenhaus Racing, Glickenhaus 007 LMH (USA), Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GBR), Franck Mailleux (FRA)
27 x LMP2
1. Richard Mille Racing, Oreca 07-Gibson, (CHE), Lilou Wadoux (FRA), Sebastien Ogier (FRA), Charles Milesi (FRA)
3. DKR Engineering, Oreca 07-Gibson, Laurents Hoerr (DEU), Jean Glorieux (BEL), Alexandre Cougnaud (FRA)
5. Team Penske (USA), Oreca 07-Gibson, Felipe Nasr (BRA), Dane Cameron (USA), Emmanuel Collard (FRA)
9. Prema Orlen Team (ITA), Oreca 07-Gibson, Robert Kubica (POL), Louis Deletraz (CHE), Lorenzo Colombo (ITA)
10. Vector Sport, Oreca 07-Gibson, Nico Muller (CHE), Sebastien Bourdais (FRA), Ryan Cullen (IRL)
13. TDS Racing x Valiante (FRA), Oreca 07-Gibson, Philippe Cimadomo (FRA), banned as a result of 3 incidents during practice, Nyck de Vries (NLD), Mathias Beche (CHE), Tijmen van der Helm (NLD)
22. United Autosports (AUS), Oreca 07-Gibson, Phil Hanson (GBR), Filipe Albuquerque (PRT), Will Owen (AUS)
23. United Autosports (AUS), Oreca 07-Gibson, Oliver Jarvis (GBR), Alex Lynn (GBR), Josh Pierson (AUS)
24. Nielsen Racing (GBR), Oreca 07-Gibson, Rodrigo Sales (AUS), Matt Bell (GBR), Ben Hanley (GBR)
27, CD Sport (ESP), Ligier JS P217, Christophe Cresp (FRA), Michael Jensen (DNK), Steven Palette (FRA)
h
28. JOTA (GBR), Oreca 07-Gibson, Ed Jones (ARE), Jonathan Aberdein (ZAF), Oliver Rasmussen (DNK)
30. Duqueine Team (FRA), Oreca 07-Gibson, Richard Bradley (GBR), Memo Rojas (MEX), Reshad de Gerus (FRA)
31. WRT (DEU), Oreca 07-Gibson, Sean Gelael (IDN), Rene Rast (DEU), Robin Frijns (NLD)
32. WRT (DEU), Oreca 07-Gibson, Mirko Bortolotti (ITA), Dries Vanthoor (DEU), Rolf Ineichen (CHE)
34. Inter Europol Competition (POL), Oreca 07-Gibson, Jakub Smiechowski (POL), Alex Brundle (GBR), Esteban Gutierrez (MEX)
35. Ultimate (FRA), Oreca 07-Gibson, Jean-Baptiste Lahaye (FRA), Matthghieu Lahaye (FRA), Francois Heriau (FRA)
37. Cool Racing (CHE), Oreca 07-Gibson, Yifei Ye (CHN), Ricky Taylor (AUS), Niklas Kruetten (DEU)
38. JOTA (GBR), Oreca 07-Gibson, Roberto Gonzalez (MEX), Antonio Felix da Costa (PRT), Will Stevens (GBR)
40. Graff Racing (FRA), Oreca 07-Gibson, Eric Trouillet (FRA), Sebastien Page (CHE), David Droux (CHE)
41. RealTeam by WRT (CHE) Oreca 07-Gibson, Rui Andrade (PRT), Norman Nato (FRA), Ferdinand Habsburg (AUT)
43. Inter Europol Competition (POL), Oreca 07-Gibson, David Heinemeier-Hansson (DNK), Fabio Scherer (CHE), Pietro Fittipaldi (BRA)
44. ARC Bratislava (SVK), Oreca 07-Gibson, Miro Konopka (SVK), Bent Viscaal (NLD), Tristan Vautier (FRA)
45. Algarve Pro Racing (PRT), Oreca 07-Gibson, James Allen (AUS), Rene Binder (AUT), Steven Thomas (USA)
47. Algarve Pro Racing (PRT), Oreca 07-Gibson, John Falb (USA), Sophia Floersch (DEU), Jack Aitken (GBR)
48. IDEC Sport (FRA), Oreca 07-Gibson, Paul Lafargue (FRA), Paul Loup Chatin (FRA), Patrick Pilet (FRA)
65. Panis Racing (FRA), Oreca 07-Gibson, Julien Canal (FRA), Nicolas Jamin (FRA), Job van Uitert (NLD)
83. AF Corse (ITA), Oreca 07-Gibson, Francois Perrodo (FRA), Nicklas Nielsen (DNK), Alessio Rovera (ITA)
7 x GTE Pro
51 AF Corse (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Alessandro Pier Guidi (ITA), James Calado (GBR), Daniel Serra (BRA)
52 AF Corse (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Miguel Molina (ESP), Antonio Fuoco (ITA), Davide Rigon (ITA)
63 Corvette Racing (USA), Corvette C8.R, Antonio Garcia (ESP), Jordan Taylor (USA), Nicky Catsburg (NLD)
64 Corvette Racing (USA), Corvette C8.R, Nick Tandy (GBR), Tommy Milner (USA), Alexander Sims (GBR)
74 Riley Motorsports (USA), Ferrari 488 GTE Evo, Felipe Fraga (BRA), Sam Bird (GBR), Shane van Gisbergen (AUS)
91 Porsche GT Team (DEU), Porsche 911 RSR-19, Gianmaria Bruni (ITA), Richard Lietz (AUT), Frederic Makowiecki (FRA)
92 Porsche GT Team (DEU), Porsche 911 RSR-19, Kevin Estre (FRA), Michael Christensen (DNK) Laurens Vanthoor (BEL)
23 x GTE Am
21 AF Corse (ITA), Ferrari 488 GTE, Simon Mann (GBR), Christoph Ulrich (CHE), Toni Vilander (FIN)
33 TF Sport (GBR), Aston Martin Vantage, Ben Keating (USA), Henrique Chaves (PRT), Marco Sørensen (DNK)
46 Team Project 1 (DEU), Porsche 911 RSR-19, Matteo Cairoli (ITA), Mikkel Pedersen (DNK), Nicolas Leutwiler (CHE)
54 AF Corse (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Thomas Flohr (CHE), Franskesco Castellacci (ITA), Nick Cassidy (AUS)
55 Spirit of Race (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Duncan Cameron (GBR), Matt Griffin (IRL), David Perel (ZAF)
56 Team Project 1 (DEU), Porsche 911 RSR-19, Brendan Iribe (USA), Ollie Millroy (GBR), Ben Barnicoat (GBR)
57 Kessel Racing (CHE), Ferrari 488 GTE Evo, Takeshi Kimura (JPN), Mikkel Jensen (DNK), Frederik Schandorff (DNK)
59 Inception Racing (GBR), Ferrari 488 GTE Evo, Alexander West (SWE), Come Ledogar (FRA), Marvin Klein (FRA)
60 Iron Lynx (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Claudio Schiavoni (ITA), Alessandro Balzan (ITA), Raffaele Gianmaria (ITA)
61 AF Corse (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Louis Prette (ITA), Vincent Abril (FRA), Conrad Grunewald (USA)
66 JMW Motorsport (GBR) Ferrari 488 GTE Evo, Renger van der Zande (NLD), Mark Kvamme (AUS), Jason Hart (USA)
71 Spirit of Race (ITA) Ferrari 488 GTE Evo, Pierre Ragues (FRA), Franck Dezoteux (FRA) , Gabriel Aubry (FRA)
75 Iron Lynx (ITA) Ferrari 488 GTE Evo, Pierre Ehret (DEU), Christian Hook (BEL), Nicolas Varrone (ARG)
77 Dempsey-Proton Racing (DEU), Porsche 911 RSR-19, Christian Ried (DEU), Harry Tincknell (GBR), Seb Priaulx (GBR)
79 Weathertech Racing (USA), Porsche 911 RSR-19, Cooper MacNeil (USA), Julien Andlauer (FRA), Thomas Merrill (USA)
80 Iron Lynx (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Matteo Cressoni (ITA), Giancarlo Fisichella (ITA), Richard Heistand (USA)
85 Iron Dames (ITA), Ferrari 488 GTE Evo, Rahel Frey (CHE), Sarah Bovy (BEL), Michelle Gatting (DNK)
86 GR Racing (GBR), Porsche 911 RSR-19, Michael Wainwright (GBR), Ben Barker (GBR), Ricardo Pera (ITA)
88 Dempsey-Proton Racing (DEU), Porsche 911 RSR-19, Fred Poordad(USA), Patrick Lindsey (USA), Jan Heylen (BEL)
93 Proton (DEU), Competition Porsche 911 RSR-19, Michael Fassbender (IRL), Matt Campbell (AUS), Zach Robichon (CAN)
98 Northwest AMR (GBR), Aston Martin Vantage, Paul Dalla Lana (CAN) , Nicki Thiim (DNK), David Pittard (GBR)
99 Hardpoint Motorsport (USA), Porsche 911 RSR-19, Andrew Haryanto (IDN), Alessio Picariello (DEU), Martin Rump (EST)
777 D'station Racing (JPN), Aston Martin Vantage, Satoshi Hoshino (JPN), Tomonobu Fujii (JPN), Charlie Fagg (GBR)
3 x Reserve
1. (LMP2) nr. 49 k High Class Racing (DNK), Oreca 07-Gibson, Jan og Kevin Magnussen (DNK), Mark Patterson (USA)
2. (GTE Am) nr. 488 Rinaldi Racing (DEU), Ferrari 488 GTE Evo, Pierre Ehret (DEU), TBA , TBA
3. (GTE Am) nr. 95 Britiske TF Sport (GBR), Aston Martin Vantage, John Hartshorne (GBR), TBA, TBA
Hypercars (LMH):
1. Toyota Gazoo Racing nr. 8 (JPN), Toyota GR010 Hybrid med motoren Toyota 3.5L V6 Twin-Turbo Hybrid. Sebastien Buemi (CHE), Brendon Hartley (AUS) og Ryo Hirakawa (JPN) kørte 380 omgange på 24:02:07.996.
2. Toyota Gazoo Racing nr. 7 (JPN), Toyota GR010 Hybrid, Mike Conway (GBR), Kamui Kobayashi (JPN), Jose Maria Lopez (ARG). Samme chassis, ens antal omgang, men +2:01.222.
3. Glickenhaus Racing nr. 709, Glickenhaus 007 LMH (USA), Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GBR), Franck Mailleux (FRA). 375 omgange.
4. Glickenhaus Racing nr. 708, Glickenhaus 007 LMH (USA), Olivier Pla (FRA), Romain Dumas (FRA), Pipo Derani (BRA). 370 omgange.
Protoype 2 (LMP2)
5. JOTA nr. 38 (GBR), Oreca 07-Gibson, Roberto Gonzalez (MEX), Antonio Felix da Costa (PRT), Will Stevens (GBR). 369 omgange.
6. Prema Orlen Team nr 9 (ITA), Oreca 07-Gibson, Robert Kubica (POL), Louis Deletraz (CHE), Lorenzo Colombo (ITA). 368 omgange.
7. JOTA (GBR), Oreca 07-Gibson, Ed Jones (ARE), Jonathan Aberdein (ZAF), Oliver Rasmussen (DNK). 368 omgange.
GTE pro
28. Porsche GT Team nr. 91 (DEU) i en Porsche 911 RSR-19 med motoren Porsche 4.2 L Flat-6 kørt af Gianmaria Bruni (ITA), Richard Lietz (AUT) og Frederic Makowiecki (FRA). 350 omgange
29. AF Corse (ITA) nr. 51 i en Ferrari 488 GTE Evo med motoren Ferrari F154CB 3.9 L Turbo V8 kørt af Alessandro Pier Guidi (ITA), James Calado (GBR) og Daniel Serra (BRA).. 350 omgange
30. AF Corse (ITA) nr. 52 i e Ferrari 488 GTE Evo med motoren Ferrari F154CB 3.9 L Turbo V8 kørt af Miguel Molina (ESP), Antonio Fuoco (ITA) og Davide Rigon (ITA). 349 omgange
GTE Am
34. TF Sport (GBR) nr. 33 i en med motoren Aston Martin 4.0 L Turbo V8 kørt af Aston Martin Vantage, Ben Keating (USA), Henrique Chaves (PRT) og Marco Sørensen (DNK). 343 omgange.
35. Weathertech Racing (USA) nr. 79 i en Porsche 911 RSR-19 med mortoren Porsche 4.2 L Flat-6 kørt af Cooper MacNeil (USA), Julien Andlauer (FRA) og Thomas Merrill (USA). 343 omgange.
36. Northwest AMR (GBR) nr. 98 i en Aston Martin Vantage med mortoren Aston Martin 4.0 L Turbo V8 kørt af Paul Dalla Lana (CAN) , Nicki Thiim (DNK) og David Pittard (GBR). 342 omgange.
Længst distance: 5410.713 km (397 laps) af tyske Audi R15+ TDI i 2010 (der blev også kørt 397 i 1970)
Hurtigst lap i løb: 3:17.297: Mike Conway (GBR) i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Hurtigst lap (siden 1990, pole position): 3:14.791: Japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Hurtigst lap (indtil 1989, pole position): 3:13.90: Pedro Rodríguez (JPN) i Porsche 917 i 1971
Mindst sejr margin: 20m i 1966 ml. United States Ford GT40s
Størst sejr margin: 349.808 km i 1927 ml. en Bentley (GBR) og a Salmson
Størst gennemsnitlig løbshastighed af vinder: 225.228 km/t af tyske Audi R15+ TDI i 2010
Størst gennemsnitlig lap hastighed (kvalifikation): 251.881 km/t af japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Størst gennemsnitlig lap hastighed (løb): 248.628 km/t af britiske Mike Conway i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Størst top hastighed: 407 km/t af Franske Roger Dorchy i WM P88-Peugeot i 1988
Flest biler til start: 62 i 2022 (der er bygget to garager mere)
Færrest biler til start: 17 i 1930
Flest biler til slut: 53 i 2022.
Færrest biler til slut: 6 i 1931
Højst % til slut: 90.9% (30/33) i 1923
Lavest % til slut: 13.7% (7/53) i 1970
Længst tid med safety car 5h 27min i 2013
Flest safety car perioder: 12 i 2013, hvor det styrtregnede på dele af banen
Flest tilskuere: 400,000 i 1969
Færreste: 0 i 2020 pga. COVID19
Flest sejre
1. Tom Kristensen (DNK) med 9 (1997, 2000–2005, 2008, 2013)
2. Belgiske Jacky Ickx 6 (1969, 1975–1977, 1981–1982)
3. Derek Bell (GRB), der har kørt med Ickx, med 5 (1975, 1981–1982, 1986–1987) og Frank Biela (DEU) Emanuele Pirro (ITA) med 5 (2000–2002, 2006–2007)
På 5. plads ligger der 4 med 4 sejre:
Belgiske Olivier Gendebien (1958, 1960–1962)
Franske Henri Pescarolo (1972–1974, 1984)
Franske Yannick Dalmas (1992, 1994–1995, 1999)
Sebastien Buemi fra Schwiez (2018–2020, 2022)
Så er det 15, der har vundet 3 gange:
Bristiske Woolf Barnato i 1928–1930
Italienske og amerikanske Luigi Chinetti i 1932, 1934, 1949
Phil Hill (USA) i 1958, 1961–1962
Hurley Haywood (USA) i 1977, 1983, 1994
Tyske Klaus Ludwig i 1979, 1984–1985
Al Holbert (USA) i 1983, 1986–1987
Italienske Rinaldo Capello i 2003–2004, 2008
Tyske Marco Werner 2005–2007
SKotske Allan McNish i 1998, 2008, 2013
Tyske André Lotterer i 2011–2012, 2014
Marcel Fässler (CHE) i 2011–2012, 2014
Franske Benoît Tréluyer i 2011–2012, 2014
Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Brendon Hartley fra New Zealand i 2017, 2020, 2022
Flest sejre i træk
6 af Tom Kristensen (DNK) i 2000–2005
3 af Britiske Woolf Barnato i 1928–1930, Belgiske Olivier Gendebien i 1960–1962, Fransk Henri Pescarolo i 1972–1974, belgiske Jacky Ickx l 1975–1977
italenske Emanuele Pirro/tyske Frank Biela i 2000–2002, tysk Marco Werner i 2005–2007 og Sebastien Buemi (CHE)/Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Kørere, der har vundet 1. gang, de de1tog
Franske André Lagache/René Léonard i 1923
Bernard Rubin (AUS)/Woolf Barnato (GBR) i 1928
Italienske Luigi Chinetti i 1932
Italienske Tazio Nuvolari i 1933
Franske Philippe Etancelin i 1934
Britiske Luis Fontés i 1935
Franske Jean-Pierre Wimille i 1937
Britiske Peter Walker i 1951
Tyske Fritz Riess/Hermann Lang i 1952
Britiske Ivor Bueb i 1955
AJ Foyt (USA) i 1967
Hurley Haywood (USA) i 1977
Britiske Andy Wallace (USA) i 1988
Franske Christophe Bouchut i 1993
Franske Éric Hélary i 1993
Østrigske Alexander Wurz i 1996
Danske Tom Kristensen i 1997
Franske Laurent Aïello i 1998
Nico Hülkenberg (DEU)/Earl Bamber (NZL) i 2015
Spanske Fernando Alonso i 2018
Flest starter:
1. Franske Henri Pescarolo med 33
2. Franske Bob Wollek med 30
3. Japan Yojiro Terada 29
4. United Kingdom Derek Bell 26
5. François Migault (FRA), Jan Lammers (NLD) og Emmanuel Collard (FRA) med 24
8. Franske Claude Ballot-Lena og Olivier Beretta fra Monaco med 23
10. Claude Haldi (CHE), Pierre Yver (FRA) og Jan Magnussen (DNK) med 22
Yngeste kører til start: Josh Pierson i 2022 med sine 16 år og 119 dage
Ældste kører til start: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og 269 dage
Yngeste kører til slut: Matt McMurry i 2014 med sine 16 år og 203 dage
Ældste kører til slut: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og nu 270 dage
Alle fra USA
Flest start i træk: Henri Pescarolo (FRA) med 30 (1970 – 1999), der også har udgået flest gange (19).
Flest slut i træk: Johnny O'Connell (USA) med 11 (1999 – 2009).
Jan Lammers er den, der har været med til start i længste periode (1983 – 2018).
Tracy Krohn (USA) og svenske Niclas Jönsson har været makker i længst tid (2006–2018).
Derek Bell, der har kørt meget med belgiske Jacky Ickx, har gennemført flest gange (19).
Flest sejre
1 Porsche (DEU) med 19 (1970–1971, 1976–1977, 1979, 1981–1987, 1994, 1996–1998, 2015–2017)
2 Audi (DEU) med 13 (2000–2002, 2004–2008, 2010–2014)
3 Ferrari (ITA) med 9 (1949, 1954, 1958, 1960–1965)
4 Jaguar (GBR) med 7 (1951, 1953, 1955–1957, 1988, 1990)
5 Bentley (GBR) med 6 (1924, 1927–1930, 2003)
6 Toyota (JPN) med 5 (2018–2022)
7 Alfa Romeo (ITA) med 4 (1931–1934) og Ford (USA) med 4 (1966–1969)
9 Matra-Simca (FRA) med 3 (1972–1974) og France Peugeot (FRA) med 3 (1992–1993, 2009)
11 Lorraine-Dietrich (FRA) med 2 (1925–1926) og Bugatti (FRA) med 2 (1937, 1939)
Flest sejre i træk
7 vundet af Porsche (DEU) i 1981–1987
6 vundet af Ferrari (ITA) 1960–1965
5 vundet af Audi (DEU) i 2004–2008 og Toyota (JPN) i 2018–2022
4 vundet af Bentley (GBR) i 1927–1930, Alfa Romeo (ITA) i 1931–1934, Ford (USA) i 1966–1969
3 vundet af Jaguar (GBR) i 1955–1957, Matra-Simca (RA) i 1972–1974
Holdene er kun med de største antal sejre.
Flest sejre af lande
34 vundet af Tyskkland med 4 hold
17 vundet af Storbritainen med 6 hold
15 vundet af Frankrig med 9 hold
13 vundet af Italien med 2 hold
5 vundet af Japan med 2 hold
4 vundet af USA med 1 hold
1 vundet af Schweiz med 1 hold
Flest sejre af biler
5 vundet af Audi R8 (DEU) (2000–2002, 2004–2005)
4 vundet af Alfa Romeo 8C 2300 (ITA) (1931–1934, Ford GT40 (USA) (1966–1969), Porsche 956 (DEU) (1982–1985 og Audi R18 (DEU) (2011–2014)
3 United Kingdom Jaguar D-Type 1955–1957
ItalyFerrari 250 TR 1958, 1960–1961
France Matra-Simca MS670 1972–1974
Germany Porsche 936 1976–1977, 1981
Germany Audi R10 TDI 2006– 2008
Germany Porsche 919 Hybrid 2015–2017
Japan Toyota TS050 Hybrid 2018–2020
2 France Lorraine-Dietrich B3-6 1925–1926
United Kingdom Bentley Speed Six 1929–1930
France Bugatti Type 57 1937, 1939
Germany Porsche 917K 1970–1971
Germany Porsche 962C 1986–1987
France Peugeot 905 1992–1993
Germany Porsche WSC-95 1996–1997
Japan Toyota GR010 Hybrid 2021–2022