11. maj blev det besluttet, at dækvarmere undtagelsesvist vil være tilladt på Le Mans af hensyn til kørernes sikkerhed. Modsat h i F1 bruger man på Le Mans ikke 'varmetæpper' rundt om dækkene, de er forbudte.
Basketball-stjernen LeBron James er i år valgt til at være manden, der skal være med til at sætte løbet i gang.
Balance of Performance har gjort, at Toyota'erne har fået 37 kg mere i bilen op til Le Mans
https://sport.tv2.dk/motorsport/2023-05-25-le-mans-2023:
Omkring klokken 22.00 overtager Christian tjansen, inden Nicolai Dvinge gør comeback søndag morgen. TV2s motorsportsreporter Jacob Hammerholt kommer også til at være med løbende, hvor han kan svare på blondinespørgsmål,
14 timer og 4 i træk er det maksimale for en kører under Le Mans.
https://www.24h-le-mans.dk/index.asp?get=lemans2023, https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/motorsport/le-mans-100-aar og wiki:
Banen er 13,629 km lang. Le Mans ligger i det centrale Frankrig
Det er 100 år siden, Le Mans startede (1923). Det er 10 år siden, Allan Simonsen døde (2013)- Tom Kristensen stoppede som racekører i 2014. Hans debut på Le Mans var i 1997 - Jan Magnussens var i 1999. Kristensen har 9 sejre, mens Magnussen har 4.
Arrangøren ACO melder om op mod 325.000 personer samlet på Le Mans.
Der er 13 danskere med i år:
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (PPorsche (963) sammen med Dane Cameron og Frédéric Makowiecki
#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari (499P) AF Corse) sammen med Antonio Fuoco og Miguel Molina
#93 - Mikkel Jensen (Peugeot (9X8) Totalenergies) sammen med Paul Di Resta og Jean-Eric Vergne
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen ((Oreca 07 - Gibson) Jota) sammen med ietro Fittipaldi
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach ((Oreca 07 - Gibson) Inter Europol) sammen med Mark Kvamme
#37 - Malthe Jacobsen ((Oreca 07 - Gibson) Cool Racing) sammen med Nicolas Lapierre og Alexandre Coigny
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller ((Aston Martin Vantage AMR) GMB Motorsport)
#77 - MMikkel Overgaard Pedersen ((Porsche 911 RSR - 19) Dempsey Proton Racing) sammen med Christian Ried og Julien Andlauer
#85 - Michelle Gatting ((Porsche 911 RSR - 19) Iron Dames) sammen med Sarah Bovy ogRahel Frey
En NASCAR med i løbet i år. Bilen er tilmeldt i garage nummer 56, der huser forskellige "eksperimenter". Den tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button kører bilen sammen med den syvdobbelte NASCAR-mester Jimmie Johnson og Mike Rockenfeller, der tidligere har vundet Le Mans. Men de deltager ikke i nogen klasse.Goodyear præsenterede et intelligent racerdæk med en funktion, der kan registrere dæktryk og temperatur i realtid. Dækkene blev netop brugt på Hendrick Motorsports' NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1.
Der var lidt tumult i et af de første sving, men ingen skade er umiddelbart sket.
3 min. inde; Cadillac #311 i kongeklassen crasher i et af de første sving pga. våd bane.
4 min. inde: Jan Magnussenss holdkammerat, amerikanske Mark Kvammem kører deres bil #32, af banen, og den bliver holdende i gruset.
29 min inde bliver løbet snart sat frit igen. Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er i anden position, efter han blev overhalet i de første minutter.
Marco Sørensen er stået ud af bilen for at lade de andre (Gustav Dahlmann Birch & Jens Reno Møller) få køretid under stafety car, forklarer han til TV2.
40 min inde er Le Mans igen blevet sat i gang efter mere end en halv times safety car, Man har i gennemsnit skønnet, at den nye type safety car tager 32 minutter hver gang.
44 min inde er Ferraris #50 med danske Nicklas Nielsen, der startede i pole position, er overhalet af både Toyota #7 og #8.
16.51: Ferrari #50 med danske Nicklas Nielsen bag rattet har stadig fat i Miko. James Calada, der sidder i Ferraris #51, presser på bagfra, Conway fra Toyota, der ligger nummer to.
55 min inde henter Nicklas Nielsen i #50 Mike Conway i Toyota #7 og er tilbage som nummer to i løbet. Han kører dog i pit lige efter.
58 min inde er bedste tider for:
Toyota på en omgang 3.29:670.
Ferrari oå 3.30:187 (sat af Nicklas Nielsen).
Porsche oå 3.29:493.
Kl 17
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (Porsche) NUMMER 6
#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse) NUMMER 13
#93 - Mikkel Jensen (Peugeot Totalenergies) NUMMER 8
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 3
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 24
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 17
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) NUMMER 18
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) NUMMER 19
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 14
"Jan Magnussens" bil, #32, er sat en omgang tilbage.
Kl. 17.07
Nicklas Nielsen i #50 Ferrari er nede som nummer 13 i kongeklassen, fordi danskeren kørte i pit. Der sad et eller andet på tværs ved hans luft indtag, som skulle fjernes. Der var også luft i motoren.
Kl. 17.16
Porsche, der var nummer 2, 3 (Michael Christensen i #5) og 4 i Kongeklassen, har alle fire racere ind i pit.
De mange pitstops hos Hypercar-racerne betyder, at Ferraris #50 med Nicklas Nielsen bag rattet fører Le Mans i øjeblikket.
Kl 17.22
Cadillac #311 er stadig i pit, liger virtuelt 16 omgange bagud (sidst).
Kl 17.30
#14 Nielsen Racing fra LM P2-klassen med Rodrigo Sales bag rattet smadrer frontalt ind i sidevæggen. Han kan dog selv køre væk,
Kl 17.39
Der er slowzone pga, to forskellige crashs inde på banen.
Kl.17.42
#13 fra LMP2-klassen med Ricky Taylor (USA) bag rattet ryger ind i et stort crash, mens Gustav Dahlmann Birch for første gang har sat sig i en bil på Le Mans. Der kigges, om LMP2 #48 har været involveret i crashet.
Kl.17.50
James Calado i Ferrari #51 er i pit og tager 3. skift. Søsterbilen #50 med Antonio Fuoco (ITA), P, Miguel Molina (ESP), P Nicklas Nielsen (DNK), P har Lars Larsen Group skrevet på hækspoileren, der har været med i finansieringen.
Kl. 18.00
#55 med Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport med Henrik Lundgaard som teamchef) udgår efter et crash imellem to slowzones tre biler involveret, men der er ingen billeder deraf. Det virker til, at en Ferrari har overset en slowzone. (oodatering: der blev meldt grønt lys ved en fejl.)
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (Porsche) NUMMER 1
#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse) NUMMER 6
#93 - Mikkel Jensen (Peugeot Totalenergies) NUMMER 9
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 3
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 22
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 19
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) UDGÅET
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) NUMMER 16
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 3
18.34
Gustav Birch, der sad i bilen under uheldet, godt kørende, er på vej tilbage til garagen for at forklare, hvad der skete.
18.42
#22 fra LMP2-klassen kører ind i #77 med Mikkel Pedersen bag rattet. Bilen kører i pit.
Et voldsomt regnskyld har forårsaget mange uheld. #709, #3 og #86 er værst involveret.
Kl. 19
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (Porsche) NUMMER 11
#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse) NUMMER 1
#93 - Mikkel Jensen (Peugeot Totalenergies) NUMMER 9
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 1
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 21
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 14
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) UDGÅET
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) I PIT
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 2
19.12:
Der er safety car efter al dramaet fra de seneste minutter. Det er drivvådt flere steder på banen, men solen skinner i horisonten,
19.28:
#77 med Mikkel Pedersen er tilbage på banen efter et længere pit som følge af påkørslen og er cirka fem omgange efter den forreste racer i LM GTE Am-klassen.
19,41;
Flere er inde i garagerne for at få skiftet tilbage til slicks-dæk. Det drejer sig også om #5 med Michael Christensen og #93 med Mikkel Jensen fra Hypercars klassen.
19,56;
Der er stafety car lidt endnu.
Kl. 20
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (Porsche) NUMMER 10
#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse) NUMMER 7
#93 - Mikkel Jensen (Peugeot Totalenergies) NUMMER 14
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 6
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 21
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 12
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) UDGÅET
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) NUMMER 16
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 1
20.11
Jean-Eric Vergne i #93, der har Mikkel Jensen på holdet i kongeklassen, glider af banen, selvom der er safety car...
Kl. 19.52
#93 på banen igen, men nede som nummer 14 ud af 16 i kongeklassen. Alle biler i hver klasse samles efter én safetycar.
Kl 20.18
Løbet er frit.
Kl 20.18
Ferrari #50 med Miguel Molina bag rattet (bilen, hvor Nicklas Nielsen er med) har en voldsom duel kørende med Ferrari #51 og Porsche #5.
Kl 20.23
#5 fra Porsche, der har Michael Christensen på holdet, er netop kørt af banen (uden noget alvorligt) og er blevet overhalet af #50 fra Ferrari, der har Nicklas Nielsen på holdet. Begge danskere er dog i garagen lige nu. Men der er gang i den! #38 trækker dog lidt fra i fronten, men nummer 2, 3 og 4 er side om side.
Kl 20.24
Få sekunder skiller fire forreste biler lige nu. Placeringer fordeler sig på følgende måde i øjeblikket:
#38 Hertz Team JOTA (privatejet Porsche)
#5 Porsche (med Michael Christensen)
#50 Ferrari
#51 Ferrari
Kl 20.50
#6 fra Porsche i kongeklassen er punkteret på det bageste højre dæk, og er nødsaget til at køre langsomt rundt på banen. Raceren styres lige nu af Dane Cameron, der dog holder bilen på banen trods mistet kontakt med asfalten. Den bliver overhalet af Ferrari #51, hvorfor Ferrari nu er nummer to og tre i den samlede stilling.
Kl.20.55
Den førende #38 Hertz Team Jota med Yifey Ye bag rarret er crashet i dækmuren, helt uprovokeret, lige før pit og er i garage. #50 med Nicklas Nielsen er nummer to lige bag Ferrari-kollegaen #51.
923 er i grusset..
Kl. 21
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 3
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 22
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 8
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) UDGÅET
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) NUMMER 16
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 3
21.06
Jan Magnussen er hoppet i #32.
Michelle Gattings bil #85 har længe ligget nummer 1 i GTE AM-klassen, men faldt ned på 4. plads, da #85 har misset et sving på Mulsanne-langsiden og er nødt til at køre igennem chikanen, hvilket koster tid.
Kl. 21.15
Porsches #5 med Michael Christensen på holdet er ramt af sort uheld. Raceren dør ud af ingenting, og Dane Cameron brugte lang tid på at få bilen i gang igen.
Kl. 21.19
Porsches #5 er tilbage (på en 10.-plads). #38, der længe var nummer et i kongeklassen, er også tilbage på banen efter et meget længere pitstop som følge af et solouheld. Den er nummer 14 ud af 16.
Kl. 21.30
Ferrari #50 med Nicklas Nielsen på holdet fører kongeklassen. #28 JOTA med Oliver Rasmussen bag rattet fører LMP2-klassen. #85 Iron Dames med Michelle Gatting på holder ligger nummer to i LMGTE Am-klasse
21.53
Ferrari #50, der er med i kongeklassen, har fået danske Nicklas Nielsen tilbage bag rattet. Bilen er lige nu på en femteplads, men de forreste biler er ude af synkronisering i den forstand, at de to Toyotaer i front kører i pit på et andet tidspunkt. Så Ferrari #50 og #51 ligger reelt nummer et og to.
Kl 22
Hypercar, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen (Porsche) NUMMER 9#50 - Nicklas Nielsen (Ferrari AF Corse) NUMMER 5#93 - Mikkel Jensen (Peugeot Totalenergies) NUMMER 12
LMP 2:
#28 - David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota) NUMMER 1
#32 - Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol) NUMMER 21
#37 - Malthe Jacobsen (Cool Racing) NUMMER 12
LMGTE Am:
#55 - Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport) UDGÅET
#77 - Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing) NUMMER 15
#85 - Michelle Gatting (Iron Dames) NUMMER 3
Udgåede:
#83 Richard Mille AF Corse (LM GTE Am)
#16 Proton Competition (LM GTE Am)
#60 Iron Lynx (LM GTE Am)
#55 GMB Motorsport (LM GTE Am)
#21 AF Corse (LM GTE Am)
#13 Tower Motorsport (LM P2)
#14 Nielsen Racing (LM P2)
#55 var en ren danskerbil med Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller. DvS 1
0 ud af 13 danskere er stadig med.
22.06
Nu regner det igen over banen. I hvert fald i pitområde. Det har Michael Fassbinder måttet sande. Men han klarer det hurtigt. #28 JOTA med Oliver Rasmussen bag rattet kører også galt i et sving.
22.11
Oliver Rasmussen i #24 lister nu tilbage mod pitten.
22.14
Ferrari #66 er kørt af banen og må vente på at blive trukket fri. Det er godt nyt for Michelle Gatting, der nu fører GTE Am-klassen.
Danskerbilen #28 får ny næse på og vender snart tilbage til banen.
Også Nicklas Nielsen i Ferrari #50 har været af banen, men han fik den reddet. Han har dog været tvunget til et pitstop.
22.15
Der sker virkelig en masse i disse minutter. Flere biler har problemer i det våde føre. Der er nu slow zone to steder på banen.
22.26
Tæt regn over banen giver meget dårlig sigtbarhed.
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er på femtepladsen efter sin tur i gruset.
Michelle Gatting har godt to minutter ned til #56 på andenpladsen i GTE Am-klassen.
22.27
Richard Westbrook taber Cadillac #2, der er på fjerdepladsen i den samlede stilling, på vej ind i et sving, men der sker ikke noget med raceren.
22.38
Ferrari #51 er fortsat i spidsen af løbet.
22.43
Nicklas Nielsen er gået forbi Richard Westbrook i Cadillac #2 og op på fjerdepladsen og har skabt sig et lille hul på tre sekunder.
22.48
Porsche #75 holder stille – akkurat som vi så Porsche #5 gøre det tidligere.
22.55
Jaminet Mathieu har fået gang i Porsche #75, og den triller ca. 11 kilometer hjem til pitten.
I GTE Am-klassen kæmper Michelle Gatting for at generobre førstepladsen. Hun er godt fem sekunder efter #56 med Matteo Cairoli.
22.57
Nicklas Nielsen har styret Ferrari #50 i pit. Han får slicksdæk på.
Pitstoppet koster to placeringer. Cadillac #2 og Toyota #8 kommer foran.
Hypercar (kongeklassen):
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): NUMMER 6
Michael Christensen (Porsche #5): NUMMER 7
Mikkel Jensen (Peugeot #93): NUMMER 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): NUMMER 4
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): NUMMER 12
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): NUMMER 21
LMGTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): NUMMER 2
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): NUMMER 14
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.15
Cadillac #2 og Toyota #8 har også pittet, og dermed er Nicklas Nielsen i Ferrari #50 tilbage på fjerdepladsen i den samlede stilling med 1 minut og 45 sekunder efter løbets førende bil, Ferrari #51,
.25
Michelle Gatting er fortsat på andenpladsen i GTE Am-klassen, men hun taber tid til Matteo Cairoli, der fører klassen. Afstanden mellem de to biler er nu omkring et minut.
.38
Alessandro Pier Guidi fasthplder føringen i Ferrari #51 med 45 sekunder ned til Peugeot #94 på andenpladsen.
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er fortsat på fjerdepladsen – omkring halvandet minut efter den førende bil.
.52
MLige nu er der slow zone et enkelt sted på banen. Vragdele på banen skal fjernes.
.53
Slow zonen ophæves.
Den førende bil, Ferrari #51, kaldes i pit.
.55
Nu er der gult flag.
.57
Peugeout #94 og Toyota #7 er gået forbi forbi Ferrari #51,
.58
Løbets førende bil, Ferrari #51, kører af banen og ud i gruset.
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er nu oppe på tredjepladsen.
.02
Mens Ferrari #51 er blevet løft fri af gruset, er der nu problemer for Toyota #7, der ligger på andenpladsen. Den taber fart, og bliver så ramt af en GTE Am-bil bagfra.
.05
Der er gult flag på hele banen pga, et uheld med fire biler involveret, heriblandt Ferrari #66 og Toyota #7.
Louis Prette i Ferrari #66 er løbet væk fra sin racer, som holder stille midt på banen og ryger.
.15
MBilen udgår efter påkørslen bagfra. Der er safety car. Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er kravlet op på andenpladsen knap to minutter efter Peugeot #94.
.22
Danske Michelle Gatting sagde i går aftes, at hun forventede at skulle tilbage og køre Iron Dames #85 igen ved 4-tiden. Hun blev dog sendt på banen før, så det blev altså i stedet ved 3-tiden, at den eneste danske kvindelige Le Mans-kører i år kom på asfalt igen. Iron Dames ligger lige nu nummer 11 i GTE Am-klassen.
.29
Marco Sørensen har leveret rigtig flot kørsel i sin TF Sport #33, som han fik kørt op på andenpladsen og halet meget ind på førstepladsen i GTE Am-klassen. Han har netop overladt bilen til Henrique Chaves. De havde lidt problemer med deres fueler til benzinen.
.33
Årsagen til Magnussens uheld, var, at forhjulsophænget på bilen knækkede under nedbremsningen til den første chikane på Mulsanne-langsiden. Jan kunne køre bilen hjem, men den har taget meget skade.
.40
TF Sport #33 med Marco Sørensen ligger nu nummer et i GTE Am-klassen. Michael Christensens Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen.
.55
Toyota har første- og andenpladsen med deres Toyota Gazoo Racing #7 og #8. De ligger med 20 sekunder mellem sig, mens tredjepladsen, Glickenhaus Racing #709, er mere end to omgange efter.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 9
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 10
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 16
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): 20 (af 24)
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 4
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): 14
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.07
Sebastian Buemi er braget forbi James Calado i Ferrari #51.
Både Jan Magnussens bil #32 og Mikkel Pedersens bil #77 er fortsat i pit og under reparation.
.13
Toyota #8 og Ferrari #51 – nummer et og to – er kaldt i pit til kørerskifte. Toyota #8 skal også afsone en stop and go-straf på 5 sekunder.
.16
I et interview forklarer Malthe Jakobsen, at han ramte en vandpyt og derfor røg i barrieren.
Cadillac #2 fører løbet samlet efter pitstops til Toyota #8 og Ferrari #51.
.20
Inter Europol Competition #32 med Jan Magnussen og Anders Fjordbach må udgå. Bilen er for beskadiget,
.42
Porsche #77 med Mikkel Pedersen er også udgået. Der er endnu ingen forklaring.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 9
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 16
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 3
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
Førende:
#HYPERCAR: #8 TOYOTA GAZOO RACING (Sébastien Buemi (CHE), P, Brendon Hartley (NZL), P og Ryo Hirakawa (JPN), P) med 170 omgange
#LMP2: #34 INTER EUROPOL COMPETITION (Jakub Smiechowski (POL), S, Albert Costa (ESP), P og Fabio Scherer (CHE), S)
#LMGTEAM: AF Corse #54 (Thomas Flohr (CHE), B, Francesco Castellacci (ITA), S og Davide Rigon (ITA), P)
.03
Ultimate #35 med Jean-Baptiste Lahaye bag rattet er netop kørt galt i de tidlige morgentimer. Bilen skrider rundt i svinget og er yderst medtaget efterfølgende. Franskmanden kan dog køre i garagen.
.11
Inception Racing #59 med svenske Alexander West er netop gået helt i stå. Den holder helt stille i højre side af vejen og kan ikke køre videre. Det betyder, at Michelle Gatting og Iron Dames avancerer en placering i GTE Am-klassen.
.32
I svinget, hvor franske Jean-Baptiste Lahaye for kort tid siden crashede, er der stadig slowzone.
.33
TF Sport #33 med Marco Sørensen i sædet i skrivende stund har kørt sig i spidsen af GTE Am-klassen igen. Alle de forreste racere i denne klasse har været i pit 14 gange, og her har danskerbilen 45 sekunder ned til andenpladsen. I GTE Pro-klassen fører Michael Christensens Porsche #92 stadig med godt tre minutter ned til nærmeste bil.
.35
TF Sport #33 med danske Marco Sørensen på holdet er nu i front igen i GTE Am-klassen, efter de andre tre "tophold" har været i pit. Hele top-10 har nu været i pit 13 gange. Michael Christensens Porsche #92 fører stadig GTE Pro-klassen. Så er Michelle Gattings bil igen i front af GTE Am-klassen. Sarah Body har overhalet Daniel Serra i Ferrari #57.
.45
Michelle Gatting kommer i Porsche #85. Dvs, bilen mister førstepladsen i GTE Am-klassen
.54
Mikkel Jensen fra Kessel Racing ligger nummer 15 i GTE Am-klassen. Han skal først tilbage i bilen ved 10-tiden.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 9
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 15
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 2
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.03
Så er Nicklas Nielsen tilbage i Ferrari #50, der er på en tiendeplads – seks omgange efter den førende Toyota #8.
.32
Robert Kubica i #41 TEAM WRT (Rui Andrade (AGO), S, Louis Delétraz (CHE), G og Robert Kubica (POL), P), der ellers var nr. 1 i LMP2-klassen med 178 omgange, har fået en straf på ti sekunder. Polakken ligger i øjeblikket på andenpladsen – godt et minut efter den førende i klassen,
I GTE Am-klassen ligger Michelle Gatting fortsat på andenpladsen. Hun er 37 sekunder efter den førende bil, #57 KESSEL RACING (Takeshi Kimura (JPN)n B, Scott Huffaker (USA), S og Daniel Serra (BRA), P) med 171 omgange.
I toppen af den samlede stilling jagter Ferrari #51 stadig #8 TOYOTA GAZOO RACING (Sébastien Buemi (CHE), P, Brendon Hartley (NZL), P og Ryo Hirakawa (JPN), P) med 186 omgange. Afstanden mellem de to biler er godt 30 sekunder.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 9
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 5
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.13
Michelle Gatting (Iron Dames #85) lå på andenpladsen, da hun kort før klokken 07 kørte i pit for at få friske dæk på og brændstof i tanken.
.22
Toyota #8 er stadig nr. 1, men presses bagfra af Ferrari #51. Afstanden mellem de to biler er netop kommet under 4 sekunder efter en hurtigere omgang af Pier Guidi i den røde Ferrari.
.38
Ferrari #51 overtager føringen fra Toyota #8, mens begge biler er i pit. Ferrari skifter dæk, kører og tanker, mens Toyota 'blot' skifter næse og får tanket, men alligevel kommer den røde bil først ud af pitten.
.59
Michelle Gatting kører i pit og bytter med Rahel Frey. Et godt dobbelt stint af Iron Dames #85.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 9
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 10
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 6
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.07
Kevin Estre sender Porsche #6 af banen under en duel med en LMP2-bil. Bilens gulv har taget skadet, er meldingen fra teamet.
.18
Så er Mikkel Jensen i Peugeot #93 kommet op på femtepladsen i løbet efter Porsche #6's uheld.
Porschen er stadig i pit og ryger her yderligere en placering ned.
.24
#85 Iron Dames er tilbage på førstepladsen i GTE Am-klassen efter en flot overhaling af Rahel Frey,
.31
#85 Iron Dames med Rahel Frey bag rattet trækker fra og er 7 s. til nærmeste forfølger i klassen.
.36
Tidligere Formel 1-kører Robert Kubica er smuttet forbi Jakub Smiechowski, og dermed er Team WRT igen i spidsen af LMP2.
.46
Porsche #56 med Cairoli bag rattet er gået forbi Rahel Frey (CHE) i #85 Iron Dames. Porsche #6 er dumpet ned på 20.-pladsen i den samlede stilling efter uheldet. Bilen holder fortsat i garagen.
.59
Glickenhaus #708 er været en tur i væggen og skal under kyndige hænder i garagen. Dermed kommer både Michael Christensens Porsche #5 og Nicklas Nielsens Ferrari #50 til at rykke en placering frem.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 5
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 6
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 7
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 9
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 1
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.07
Toyota #8 har et forspring på mere end fem minutter til søsterbilen Toyota #7. Det skyldes, at 7'eren gik i stå for et par timer siden.
.16
Alpines Hypercar, har været en tur i muren og holder nu parkeret. Det skete i forbindelse med en overhaling af en langsommere bil, hvor Alpine #36 blev presset af banen.
.20
I GTE Am-klassen ligger to Aston Martin-racere med dansk deltagelse lige nu nummer ét og to:
TF Sport #33 med Marco Sørensen på holdet er på førstepladsen, mens Nicki Thiims Northwest AMR #98 er nummer to.
.37
Nicki Thiim har virkelig fart på i Northwest AMR #98. Danskeren har hentet en god bid af TF Sports forspring, og der er nu kun et halvt minut mellem de to førende biler i GTE Am.
.41
Oliver Rasmussen i Jota #28 skal ud og kæmpe for at forsvare den tredjeplads, som holdet har ligget på i et stykke tid.
Han er kommet ud på tredjepladsen med 1:17 op til Prema #9 på andenpladsen.
.42
Alpine #36 er tilbage på banen, efter Matthieu Vaxviere kørte galt for 25 minutter siden. Slowzone er ophævet.
.54
Efter en intens kamp om førstepladsen i GTE Pro-klassen mellem AF Corse #51 og Corvette #64, da Corvetten på brutal vis pludselig blev kørt i væggen. Det var LMP2-raceren AF Corse #83, der har danske Nicklas Nielsen på holdet, der med et træk til venstre skubbede Corvette-bilen af banen med Francois Perrodo, der sidder bag rattet på LMP2-raceren.
.57
Corvette #64 holder stadig stille, og meget tyder på, at den ikke kommer ud at køre igen. Bilen ser ud til at være hårdt medtaget af den pludselige kontakt med barrieren. Alexander Sims er i god behold.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 5
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 6
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 7
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 9
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 1
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.22
I Indianapolis-svinget, som den seneste times tid har sendt de to hypercars #708 og #709 fra Glickenhaus i barrieren, har nu fået endnu et offer. Denne gang er det også en hypercar i form af #38 HERTZ TEAM JOTA, der laver fuldstændig samme fejl.
.35
Der er i stadig slowzone pga. #38s uheld i Indianapolis-svinget.
.41
NASCAR-bilen #24 lige nu er foran alle GTE Am-bilerne, men den er ikke med i løbet.
.50
Ferrari #51 vil simplethen ikke starte, efter den var blevet slukket inde i garagen. Der var derfor brug for en power cycle til at få genstartet bilen. Men de er tilbage på førstepladsen, så skadet blev hurtigt minimeret.
.51
Alessandro Pier Guidi har godt gang i sin Ferrari #51, som han nu har kørt tilbage i front efter en overhaling på Toyota #8.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 5
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 6
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 7
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 1
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.11
Michelle Gattings holdkammerat netop har været i pitstop for at skifte kører. Nu er Sarah Bovy bag rattet i #85, og den lyserøde racer er nede som nummer tre i GTE Am-klassen.
.31
Sarah Bovy i #85 er tilbage på førstepladsen, da #33 Corvette Racing er blevet kaldt i pit.
.39
Den irske skuespiller Michael Fassbender fra bl.a. Inglourious Basterds og X-Men er braget ind i barrieren efter et solouheld i er #911 Proton Competition. Raceren står til omfattende behandlinger i garagen. De lå ellers nr. 7 i GTE Am-klassen.
.46
Fassbenders er helt okay efter uheldet, men #911 er udgået af årets Le Mans, pg der er også en slowzone.
.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 5
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 6
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 7
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 8
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 1
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.10
Ferrari #51 fører stadig Hypercar-klassen, men Toyota #8 med Brendon Hartley bag rattet har god fart på og er nu kun to sekunder efter #51.
.22
#85 Iron Dames er nu nede som nummer tre i GTE Am-klassen pga kørerskifte. Belgiske Sarah Bovy overtager rattet fra Rahel Frey (CHE).
.33
Ferrari #50 kører i pit, og Nicklas Nielsen hopper i bilen. Raceren var nr. 6, men er nu nede som nr. 7 igen. #93 kører som planlagt i garagen for at få reguleret trykket i det hydrauliske system.
.42
Nicklas Nielsen har netop kørt hurtigste omgang: 3:27.371.
.44
Den førende Corvette #33 har været i pit, men er stadig kommet ud på banen foran Sarah Bovy i Iron Dames-raceren. Forspringet er på cirka ti sekunder.
.51
Brendon Hartley, der sidder bag rattet i Toyota #8, som lige nu er nummer to, er blevet undersøgt for bevidst at have cuttet en chikane. Juryen vurderede dog, at #8 ikke fik nok fordel ud af forseelsen. Ustraffet taber de dog tid til Ferrari #51, der nu er mere end ti sekunder foran.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 6
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 6
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 7
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 9
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 2
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.24
Der er kørerskifte i Iron Dames #85: Michelle Gatting overtager for belgiske Sarah Bovy. Nicolas Varrone i #33 Corvette Racing har kørt 2-3 sek. hurtigere
.33
Toyota #8 med Brendon Hartley har fået helt nye medium-dæk for blot et enkelt stint på jagt efter Ferrari #51 i fronten.
.39
Nicklas Nielsens Ferrari har haft en topfart på 347,8 km/t. Til sammenligning har Ferrari #51 "kun" en topfart på 345,6 km/t.
.42
Mikkel Jensen er hoppet ned i Peugeot #93 fra hypercar-klassen efter et længere pit på 9. pladsen.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 9
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 5
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 6
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 14
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 13
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 2
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.09
Brendon Hartley i Toyota #8 er kørt i pit efter fire stints. Nu er det op til Ryo Hirakawa at køre bilen i mål og indhente Ferrari #51, der også kører i pit. Den får ikke nye dæk på - kun en fuld tank. Forskellen mellem Ferrari #51 og Toyata #8 var cirka 11 sekunder efter Toyotaens pit. Efter Ferrariens pitt erforspringet oppe på 16 sekunder.
.19
Den forsvarende vinderbil, Toyota #8, crasher i en soloulykke. Den lå lige efter Ferrari #51 og jagtede den samlede sejr.
.23
Toyotaen #8 har været i pit og fået skiftet de ødelagte dele efter uheldet. Den er på vej ned af Mulsanne-langsiden og er nu cirka en omgang efter Ferrari #51.
.31
Michelle Gatting er tilbage i garagen efter et enkelt stint. Rahel Frey sidder bag rattet i #85 Iron Dames. De er nede som nummer tre i GTE Am-klassen og mister forspring ned til fjerdepladsen.
.50
Ferrari #51 er stadig alene i front i hypercar-klassen. Der er tre og et halvt minut ned til Toyota #8. Giovinazzi kører konservativt.
.00
Hypercar (kongeklassen):
Mikkel Jensen (Peugeot #93): Nummer 9
Michael Christensen (Porsche #5): Nummer 5
Nicklas Nielsen (Ferrari #50): Nummer 6
LMP2:
David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Jota #28): Nummer 14
Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 13
Jan Magnussen & Anders Fjordbach (Inter Europol #32): Udgået
LM GTE Am:
Michelle Gatting (Iron Dames #85): Nummer 4
Mikkel Pedersen (Dempsey Proton Racing #77): Udgået
Gustav Dahlmann Birch, Marco Sørensen & Jens Reno Møller (GMB Motorsport #55): Udgået
.09
I dette øjeblik kører #85 Iron Dames ind i pitten for at få skiftet bremser (og dæk). Dermed falder de ned fra tredjepladsen i GTE Am-klassen og ud af podiepladserne.
Vinderne af årets Le Mans:
Hypercar: Ferrari #51 (Alessandro Pier Guidi, James Calado og Antonio Giovinazzi) med 342 omgange
LMP2: Inter Europol Competition #34
GTE Am: #33 Corvette Racing
Ferrari har ikke været med i kongeklassen i 50 år.
Klokken 15:41: Glickenhaus #709 crasher her til slut og holder nu stille inde i barrieren. Der kommer slowzone nu
Glickenhaus er et privat team med teamejer James Glickenhaus bag hele indsatsen. De har så lavet et samarbejde med den franske motorleverandør Pipo Moteurs, som leverer motoreren
Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina kom på 5.-pladsen i Ferrari 499P med nummer 51 efter et ophold i pitten midt om natten, der kostede en podieplacering.
Nr. | HYPERCAR | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | WEC CADILLAC RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Earl Bamber (NZL), P | Renger Van Der Zande (NLD), P | Richard Westbrook (GBR), P |
3 | CADILLAC RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Sébastien Bourdais (FRA), P | Alex Lynn (GBR), P | Scott Dixon (NZL), P |
4 | WEC FLOYD VANWALL RACING TEAM | AUS | M | Vanwall Vandervell 680 | Tom Dillmann (FRA), G | Esteban Guerrieri (ARG), P | Tristan Vautier (FRA), P |
5 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Dane Cameron (USA), P | Michael Christensen (DNK), P | Frédéric Makowiecki (FRA), P |
6 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Kévin Estre (FRA), P | André Lotterer (DEU), P | Laurens Vanthoor (BEL), P |
7 | WEC TOYOTA GAZOO RACING | JPN | M | Toyota GR010 - Hybrid (Hybrid) | Sébastien Bourdais (FRA), P | Alex Lynn (GBR), P | Scott Dixon (NZL), P |
8 | WEC TOYOTA GAZOO RACING | JPN | M | Toyota GR010 - Hybrid (Hybrid) | Sébastien Buemi (CHE), P | Brendon Hartley (NZL), P | Ryo Hirakawa (JPN), P |
38 | WEC HERTZ TEAM JOTA | GBR | M | Porsche 963 (Hybrid) | Antonio Felix Da Costa (PRT), | P William Stevens (GBR), P | Yifei Ye (CHN), S |
6 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Kévin Estre (FRA), P | André Lotterer (DEU), P | Laurens Vanthoor (BEL), P |
50 | WEC FERRARI AF CORSE | ITA | M | Ferrari 499P (Hybrid) | Antonio Fuoco (ITA), P | Miguel Molina (ESP), P | Nicklas Nielsen (DNK), P |
51 | WEC FERRARI AF CORSE | ITA | M | Ferrari 499P (Hybrid) | Alessandro Pier Guidi (ITA), P | James Calado (GBR), P | Antonio Giovinazzi (ITA), P |
75 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Felipe Nasr (BRA), P | Mathieu Jaminet (FRA), P | Nicholas Tandy (GBR), P |
93 | WEC PEUGEOT TOTALENERGIES | FRA | M | Peugeot 9X8 (Hybrid) | Paul Di Resta (GBR), P | Mikkel Jensen (DNK), P | Jean-Eric Vergne (FRA), P |
94 | WEC PEUGEOT TOTALENERGIES | FRA | M | Peugeot 9X8 (Hybrid) | Loic Duval (FRA), P | Gustavo Menezes (USA), | Nico Müller (CHE), P |
311 | ACTION EXPRESS RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Luis Felipe Derani (BRA), P | Alexander Sims (GBR), P | Jack Aitken (GBR), P |
708 | WEC GLICKENHAUS RACING | USA | G | Oreca 07 - Gibson | Romain Dumas (FRA), P | Olivier Pla (FRA), P | Ryan Briscoe (USA), P |
709 | EC GLICKENHAUS RACING | USA | G | Oreca 07 - Gibson | Franck Mailleux (FRA) G, | Nathanaël Berthon (FRA), G | Esteban Gutierrez (MEX), P |
Nr. | LMP2 (24 stk) | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | WEC PREMA RACING | ITA | G | Oreca 07 - Gibson | >Bent Viscaal (NLD), G | Juan Manuel Correa (USA), S | |
10 | WEC VECTOR SPORT | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Ryan Cullen (GBR), S | Gabriel Aubry (FRA), G | Matthias Kaiser (LIE), S |
13 | TOWER MOTORSPORTS | CAN | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Steven Thomas (OMN), B | Ricky Taylor (USA), P | René Rast (DEU), P |
14 | NIELSEN RACING | GBR | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Rodrigo Sales (USA), B | Mathias Beche (FRA), G | Ben Hanley (GBR), S |
22 | WEC UNITED AUTOSPORTS | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Gibson Philip Hanson (GBR), G | Filipe Albuquerque (PRT), P | Frederick Lubin (GBR) S |
23 | WEC UNITED AUTOSPORTS | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Joshua Pierson (USA), S | Tom Blomqvist (GBR), P | Oliver Jarvis (GBR), P |
28 | WEC JOTA | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | David Heinemeier Hansson (DNK), S | Oliver Rasmussen (DNK), G | Pietro Fittipaldi (BRA) S |
30 | DUQUEINE TEAM | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Neel Jani (CHE), P | René Binder (AUT), G | Nicolas Pino (CHL), S |
30 | WEC TEAM WRT | BEL | G | Oreca 07 - Gibson | Sean Gelael (IDN), S | Ferdinand Habsburg-Lothringen (AUT)n G | Robin Frijns (NLD), P |
32 | INTER EUROPOL COMPETITION | POL | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Mark Kvamme (USA), B | Jan Magnussen (DNK), G | Anders Fjordbach (DNK) S |
34 | WEC INTER EUROPOL COMPETITION | POL | G | Oreca 07 - Gibson | Jakub Smiechowski (POL), S | Albert Costa (ESP), P | Fabio Scherer (CHE), S |
35 | WEC ALPINE ELF TEAM | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | André Negrão (BRA), G | Olli Caldwell (GBR), G | Memo Rojas (MEX), S |
36 | WEC ALPINE ELF TEAM | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Matthieu Vaxiviere (FRA), G | Charles Milesi (FRA), G | Julien Canal (FRA)m S |
37 | COOL RACING | CHE | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | LNicolas Lapierre (FRA), P | Alexandre Coigny (CHE), B | Malthe Jakobsen (DNK), S |
39 | GRAFF RACING | FRA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Roberto Lacorte (ITA), B | Giedo van der Garde (NLD), P | Patrick Pilet (FRA), P |
41 | WWEC TEAM WRT | BEL | G | Oreca 07 - Gibson | Rui Andrade (AGO), S | Louis Delétraz (CHE), G | Robert Kubica (POL), P |
43 | DKR ENGINEERING | LUX | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Tom Van Rompuy (BEL), B | Ugo de Wilde (BEL), G | Maxime Martin (BEL), P |
45 | ALGARVE PRO RACING | PRT | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | George Kurtz (USA), B | James Allen (AUS), G | Colin Braun (USA), S |
47 | COOL RACING | CHE | G | Oreca 07 - Gibson | Reshad de Gérus (FRA), G | Vladislav Lomko, S | Simon Pagenaud (FRA), P |
48 | IDEC SPORT | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Paul Lafargue (FRA), S | Paul Loup Chatin (FRA), G | Laurents Hörr (DEU), S |
63 | WEC PREMA RACING | ITA | G | Oreca 07 - Gibson | Doriane Pin (FRA), S | Daniil Kvyat, P | Mirko Bortolotti (ITA), P |
65 | PANIS RACING | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Manuel Maldonado (VEN), S | Tijmen van der Helm (NLD), G | Job van Uitert (NLD), S |
80 | AF CORSE | ITA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | François Perrodo (FRA), | B Ben Barnicoat (GBR), G | Norman Nato (FRA), S |
923 | RACING TEAM TURKEY | TUR | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Salih Yoluc (TUR), B | Tom Gamble (GBR) G, | Dries Vanthoor (BEL), P |
Nr. | LMGTE Am (21 stk) | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16 | PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Filip Ugran (ROU), S | Ryan Hardwick (USA), B | Zacharie Robichon, (CAN) S Jan Heylen (BEL), S |
21 | WEC AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Simon Mann (GBR), S | Julien Piguet (FRA), B | Ulysse de Pauw (BEL), S |
25 | WEC ORT BY TF | OMN | M | Aston Martin Vantage AMR | Ahmad Al Harthy (OMN), B | Michael Dinan (USA), S | Charlie Eastwood (IRL), S |
33 | WEC CORVETTE RACING | USA | M | Chevrolet Corvette C8.R | Nicky Catsburg (NLD), P | Ben Keating (OMN), B | Nicolas Varrone (ARG), S |
54 | WEC AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Thomas Flohr (CHE), B | Francesco Castellacci (ITA), S | Davide Rigon (ITA), P |
55 | GMB MOTORSPORT | DNK | M | Aston Martin Vantage AMR | Gustav Dahlmann Birch (DNK) S | Marco Sørensen (DNK), P | Jens Reno Møller (OMN), B |
56 | WEC PROJECT 1 - AO | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | PJ Hyett (OMN), B | Gunnar Jeannette (USA) S, | Matteo Cairoli (ITA), P |
57 | wEC KESSEL RACING | CHE | M | Ferrari 488 GTE EVO | Takeshi Kimura (JPN)n B | Scott Huffaker (USA), S | Daniel Serra (BRA), P |
60 | WEC IRON LYNX | ITA | M | Porsche 911 RSR - 19 | Claudio Schiavoni (ITA), B | Matteo Cressoni (ITA), S | Alessio Picariello (BEL), S |
66 | JMW MOTORSPORT | GBR | M | Ferrari 488 GTE EVO | Thomas Neubauer (FRA), G | Louis Prette (ITA), S | Giacomo Petrobelli (ITA), B |
72 | TF SPORT | GBR | M | Aston Martin Vantage AMR | Arnold Robin (FRA), B | Maxime Robin (FRA), S | Valentin Hasse-Clot (FRA), S |
74 | KESSEL RACING | CHE | M | Ferrari 488 GTE EVO | Kei Cozzolino (JPN), G | Yorikatsu Tsujiko (JPN), B | Naoki Yokomizo (JPN), S |
77 | WEC DEMPSEY-PROTON RACING | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Christian Ried (DEU), B | Mikkel Pedersen (DNK), S | Julien Andlauer (FRA), S |
83 | WEC RICHARD MILLE AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Luis Perez Companc (ARG), B | Alessio Rovera (ITA), P | Lilou Wadoux (FRA), S |
86 | WEC GR RACING | GBR | M | Porsche 911 RSR - 19 | Michael Wainwright (GBR), B | Benjamin Barker (GBR) G | Riccardo Pera (ITA), S |
88 | WEC PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Harry Tincknell (GBR), P | Donald Yount (OMN), B | Jonas Ried (DEU), S |
98 | WEC NORTHWEST AMR | CAN | M | Aston Martin Vantage AMR | Ian James (OMN), B | Daniel Mancinelli (ITA), S | Alex Riberas (ESP), S |
100 | WALKENHORST MOTORSPORT | DEU | M | Ferrari 488 GTE EVO | Chandler Hull (USA). S | Andrew Haryanto (IDN), B | Jeffrey Segal (USA), S |
777 | WEC D'STATION RACING | JPN | M | Aston Martin Vantage AMR Satoshi Hoshino (JPN), B | Casper Stevenson (GBR), S | Tomonobu Fujii (JPN), S | |
911 | PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Michael Fassbender (IRL), B | Martin Rump (EST), S | Richard Lietz (AUT), P |
Nr. | INNOVATIVE CAR | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24 | HENDRICK MOTORSPORTS | USA | G | Chevrolet Camaro ZL1 | Jimmie Johnson (USA), P | Mike Rockenfeller (DEU), P, | Jenson Button (GBR), P |
https://sport.tv2.dk/motorsport/2023-05-26-kom-helt-taet-paa-dansk-le-mans-haab-goer-dig-klogere-paa-bilen-i-topklassen:
Hypercar-klassen er der to forskellige koncepter, der skal konkurrere på lige fod: Le Mans Hypercar (LMH) og Le Mans Daytona Hybrid (LMDh).
Le Mans-kvalifikationen i 2021 var LMH-racere godt otte sekunder langsommere sammenlignet med LM P1-racere i Le Mans-kvalifikationen i 2020.
Forskellen på de to koncepter er, at LMH-teams har friere muligheder for at designe bilen helt fra bunden, mens LMDh-biler skal baseres på et prædesignet chassis.
For eksempel er Porsche 963'eren, som Michael Christensen sidder i, bygget på et chassis fra Multimatic. Andre teams som Peugeot og Toyota arbejder efter LMH-konceptet.
Det er første gang i 17 år, at Jacob Hammerholt ikke skal guide danskerne igennem 24-timers-løbet Le Mans. Det sker i kølvandet på, at han er sygdomsramt. Sygdommen gør, at han er lammet i ansigtets venstre side. Lammelsen i ansigtet kom ud af det blå, hvorfor der var grund til bekymring. Diagnosen, han har fået, hedder Bells parese. Den lammer de mimiske ansigtsmuskler. Ansigtslammelsen udvikles i løbet af timer til få dage. Der kan kort forinden være smerter eller trykken inde i eller bag øret på samme side. Lammelsen kan gøre, at øjet løber i vand, og at man spilder, når man drikker. Talen vil ofte være påvirket af lammelsen. De fleste (ca. 80%) bliver helt raske inden for de første totre mdr. Få har permanent en større eller mindre rest af lammelse resten af livet.
https://hollywood.dk/tv-2-profil-aflyser-er-blevet-la/
Jacob Hammerholt er journalist, og har dækket motorsport for TV 2 Sport siden 1. august 2003.
Flest sejre
1. Tom Kristensen (DNK) med 9 (1997, 2000–2005, 2008, 2013)
2. Belgiske Jacky Ickx 6 (1969, 1975–1977, 1981–1982)
3. Derek Bell (GRB), der har kørt med Ickx, med 5 (1975, 1981–1982, 1986–1987) og Frank Biela (DEU) Emanuele Pirro (ITA) med 5 (2000–2002, 2006–2007)
På 5. plads ligger der 4 med 4 sejre:
Belgiske Olivier Gendebien (1958, 1960–1962)
Franske Henri Pescarolo (1972–1974, 1984)
Franske Yannick Dalmas (1992, 1994–1995, 1999)
Sebastien Buemi fra Schwiez (2018–2020, 2022)
Så er det 15, der har vundet 3 gange:
Bristiske Woolf Barnato i 1928–1930
Italienske og amerikanske Luigi Chinetti i 1932, 1934, 1949
Phil Hill (USA) i 1958, 1961–1962
Hurley Haywood (USA) i 1977, 1983, 1994
Tyske Klaus Ludwig i 1979, 1984–1985
Al Holbert (USA) i 1983, 1986–1987
Italienske Rinaldo Capello i 2003–2004, 2008
Tyske Marco Werner 2005–2007
SKotske Allan McNish i 1998, 2008, 2013
Tyske André Lotterer i 2011–2012, 2014
Marcel Fässler (CHE) i 2011–2012, 2014
Franske Benoît Tréluyer i 2011–2012, 2014
Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Brendon Hartley fra New Zealand i 2017, 2020, 2022
Flest sejre i træk
6 af Tom Kristensen (DNK) i 2000–2005
3 af Britiske Woolf Barnato i 1928–1930, Belgiske Olivier Gendebien i 1960–1962, Fransk Henri Pescarolo i 1972–1974, belgiske Jacky Ickx l 1975–1977
italenske Emanuele Pirro/tyske Frank Biela i 2000–2002, tysk Marco Werner i 2005–2007 og Sebastien Buemi (CHE)/Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Kørere, der har vundet 1. gang, de de1tog
Franske André Lagache/René Léonard i 1923
Bernard Rubin (AUS)/Woolf Barnato (GBR) i 1928
Italienske Luigi Chinetti i 1932
Italienske Tazio Nuvolari i 1933
Franske Philippe Etancelin i 1934
Britiske Luis Fontés i 1935
Franske Jean-Pierre Wimille i 1937
Britiske Peter Walker i 1951
Tyske Fritz Riess/Hermann Lang i 1952
Britiske Ivor Bueb i 1955
AJ Foyt (USA) i 1967
Hurley Haywood (USA) i 1977
Britiske Andy Wallace (USA) i 1988
Franske Christophe Bouchut i 1993
Franske Éric Hélary i 1993
Østrigske Alexander Wurz i 1996
Danske Tom Kristensen i 1997
Franske Laurent Aïello i 1998
Nico Hülkenberg (DEU)/Earl Bamber (NZL) i 2015
Spanske Fernando Alonso i 2018
Flest starter:
1. Franske Henri Pescarolo med 33
2. Franske Bob Wollek med 30
3. Japan Yojiro Terada 29
4. United Kingdom Derek Bell 26
5. François Migault (FRA), Jan Lammers (NLD) og Emmanuel Collard (FRA) med 24
8. Franske Claude Ballot-Lena og Olivier Beretta fra Monaco med 23
10. Claude Haldi (CHE), Pierre Yver (FRA) og Jan Magnussen (DNK) med 22
Yngeste kører til start: Josh Pierson i 2022 med sine 16 år oS 1
19 dage
Ældste kører til start: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og 269 dage
Yngeste kører til slut: Matt McMurry i 2014 med sine 16 år og 203 dage
Ældste kører til slut: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og nu 270 dage
Alle fra USA
Flest start i træk: Henri Pescarolo (FRA) med 30 (1970 – 1999), der også har udgået flest gange (19).
Flest slut i træk: Johnny O'Connell (USA) med 11 (1999 – 2009).
Jan Lammers er den, der har været med til start i længste periode (1983 – 2018).
Tracy Krohn (USA) og svenske Niclas Jönsson har været makker i længst tid (2006–2018).
Derek Bell, der har kørt meget med belgiske Jacky Ickx, har gennemført flest gange (19).
Flest sejre
1 Porsche (DEU) med 19 (1970–1971, 1976–1977, 1979, 1981–1987, 1994, 1996–1998, 2015–2017)
2 Audi (DEU) med 13 (2000–2002, 2004–2008, 2010–2014)
3 Ferrari (ITA) med 10 (1949, 1954, 1958, 1960–1965, 2023)
4 Jaguar (GBR) med 7 (1951, 1953, 1955–1957, 1988, 1990)
5 Bentley (GBR) med 6 (1924, 1927–1930, 2003)
6 Toyota (JPN) med 5 (2018–2022)
7 Alfa Romeo (ITA) med 4 (1931–1934) og Ford (USA) med 4 (1966–1969)
9 Matra-Simca (FRA) med 3 (1972–1974) og France Peugeot (FRA) med 3 (1992–1993, 2009)
11 Lorraine-Dietrich (FRA) med 2 (1925–1926) og Bugatti (FRA) med 2 (1937, 1939)
Flest sejre i træk
7 vundet af Porsche (DEU) i 1981–1987
6 vundet af Ferrari (ITA) 1960–1965
5 vundet af Audi (DEU) i 2004–2008 og Toyota (JPN) i 2018–2022
4 vundet af Bentley (GBR) i 1927–1930, Alfa Romeo (ITA) i 1931–1934, Ford (USA) i 1966–1969
3 vundet af Jaguar (GBR) i 1955–1957, Matra-Simca (RA) i 1972–1974
Holdene er kun med de største antal sejre.
Flest sejre af lande
34 vundet af Tyskkland med 4 hold
17 vundet af Storbritainen med 6 hold
15 vundet af Frankrig med 9 hold
14 vundet af Italien med 2 hold
5 vundet af Japan med 2 hold
4 vundet af USA med 1 hold
1 vundet af Schweiz med 1 hold
Flest sejre af biler
5
vundet af Audi R8 (DEU) (2000–2002, 2004–2005)
4
vundet af Alfa Romeo 8C 2300 (ITA) (1931–1934, Ford GT40 (USA) (1966–1969), Porsche 956 (DEU) (1982–1985 og Audi R18 (DEU) (2011–2014)
3
United Kingdom Jaguar D-Type 1955–1957
ItalyFerrari 250 TR 1958, 1960–1961
France Matra-Simca MS670 1972–1974
Germany Porsche 936 1976–1977, 1981
Germany Audi R10 TDI 2006– 2008
Germany Porsche 919 Hybrid 2015–2017
Japan Toyota TS050 Hybrid 2018–2020
2
France Lorraine-Dietrich B3-6 1925–1926
United Kingdom Bentley Speed Six 1929–1930
France Bugatti Type 57 1937, 1939
Germany Porsche 917K 1970–1971
Germany Porsche 962C 1986–1987
France Peugeot 905 1992–1993
Germany Porsche WSC-95 1996–1997
Japan Toyota GR010 Hybrid 2021–2022
Længst distance: 5410.713 km (397 laps) af tyske Audi R15+ TDI i 2010 (der blev også kørt 397 i 1970)
Hurtigst lap i løb: 3:17.297: Mike Conway (GBR) i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Hurtigst lap (siden 1990, pole position): 3:14.791: Japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Hurtigst lap (indtil 1989, pole position): 3:13.90: Pedro Rodríguez (JPN) i Porsche 917 i 1971
Mindst sejr margin: 20m i 1966 ml. United States Ford GT40s
Størst sejr margin: 349.808 km i 1927 ml. en Bentley (GBR) og a Salmson
Størst gennemsnitlig løbshastighed af vinder: 225.228 km/t af tyske Audi R15+ TDI i 2010
Størst gennemsnitlig lap hastighed (kvalifikation): 251.881 km/t af japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Størst gennemsnitlig lap hastighed (løb): 248.628 km/t af britiske Mike Conway i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Størst top hastighed: 407 km/t af Franske Roger Dorchy i WM P88-Peugeot i 1988
Flest biler til start: 62 i 2022 (der er bygget to garager mere) og 2023
Færrest biler til start: 17 i 1930
Flest biler til slut: 53 i 2022.
Færrest biler til slut: 6 i 1931
Højst % til slut: 90.9% (30/33) i 1923
Lavest % til slut: 13.7% (7/53) i 1970
Længst tid med safety car 5h 27min i 2013
Flest safety car perioder: 12 i 2013, hvor det styrtregnede på dele af banen
Flest tilskuere: 400,000 i 1969
Færreste: 0 i 2020 pga. COVID19
Mikkel Overgaard Pedersen
Født d. 26. januar 1997 i Struer
Begyndte i gokarts som 7-årig
Dik i 2012 fik sin juniorformeldebut: Danske Formel Ford -mesterskab med DP Engineering
Trådte ind i Porsche- racing, først på lokalt plan, før udvidelse til Porsche Carrera Cup Scandinavia i 2015
Debuterede i Le Mans 2022 med tyske Teamprojekt 1 (ITA) sammen med Matthew Cairoli og Nicholas Leutwiler (CHE) hvpr de kørte 77, før de udgik.