1. Kvalifikation: Skal være i top 8 for at komme med i hyperpole.
Der er 3 fabriksanmeldte porscher med.
#70 - Frederik Schandorff i en McLaren 720S LMGT3 fra INCEPTION RACING sammen med Evo Brendan Iribe (USA) og Ollie Millroy (GBR) måtte udgå fra træning allersidst pga. teknik.
Gennemgang af banen på: https://www.racingcircuits.info/europe/france/le-mans.html og guide til at køre den på https://projectcars.fandom.com/wiki/Circuit_des_24_Hueres_du_Mans#Circuit_de_la_Sarthe.
Banen Circuit de la Sarthe i Loire er 13,629 km eller 8,469 langt med 38 sving:
1. chikane: (venstre)svingende uphill Ralentisseur Dunlop
2. chikane: (venstre)svingende "S" du Tertre Rouge
Stykket ml. hedder Descente/Virage de la Chapelle
1, rigtige (højre)sving er Virage du Tertre Rouge
Så kommer de to lige stykker: Courbe d'Antares og Les Hunaudières
3. chikane: (venstre)svingende S-chikane Ralentisseur Playstation
Der er en lille (højre)sving ved Courbe les Hunaudières efter det lige stykke Ralentisseur Michelin
Efter en bakke kommer Virage du Mulsanne, et skarpt højresving.
Efter en lige strækning, Courbe du Golf kommer venstesvingende "Esses" d'Indianapolis efterfulgt af banenes langsommeste (højre)sving Virage d'Arnage
Efter det lige stk. Courbe du Buisson kommer højresvingende Virage Porsche, højresvingende Virage du Pont, "Esses" du Karting og Virage Corvette (Porsche kurverne). Det er den del af banen. der har ændret sig mest i nyere tid.
Efter en lige strækning, Maison Blanche, kommer venstresvingende S-chikane Virage Ford og højresvingende chikane Virage du Raccordement, inden man igen kommer til Courbe Dunlop.
Der er tør bane pt.
Benjamin Michael Hanley (født 22. januar 1985) er en britisk racerkører, som var en del af Renault F1 Teams Renault Driver Development Program fra 2006 til 2008. Ben Harley, som var god gocart-kører i sin tid, kørte to sæsoner på deltid i NTT IndyCar Series. I øjeblikket kører han i FIA World Endurance Championship, European Le Mans Series og IMSA WeatherTech SportsCar Championship med Dragonspeed Racing. UNITED AUTOSPORTS USA med Harley jagter en tid.
BWM tilbage i kongeklassen siden 1999, hvor BMW V12 LMR af Yannick Dalmas, Pierluigi Martini og Joachim Winkelhock vandt med hjælp af pålidelighed og brændstoføkonomi, der giver dem mulighed for at slå deres hurtigere rivaler. Tom Kristensen kørte i BMW V12 LMR #17, der udgik. Til træningsdagen på Le Mans havde BMW tilmeldt 3 biler (nr. 15, 16 og 17), hvor Tom Kristensen kørte i nr. 16 sammen med Joachim Winkelhock, men den stilte ikke til start i selve 24-timers løbet. Tom K blev overført til vogn nummer 17.
BMW M4 LMGT3 fra belgiske Team WRT er malet efter dens 2. kører Valentino Rossi's hjelm - eller omvendt?. Richard Lietz (AUT), tidligere (2015) verdensmester i GTE, i Porsche 911 GT3 R LMGT3 fra lithauske MANTHEY PURERXCIN er den, der har kørt flest Le Mans - er i gang med sin 18. Han kørte med Michael Christensen i 2015.
Der er 2xLamborghini til start: Italienske LAMBORGHINI IRON LYNX #19 og #63 - Der er faktisk 3 med Michelle Gattings Lamborghini Huracan LMGT3 Evo2.
De starter uden orden. Tyske PROTON COMPETITION's Porsche 963 med Neel Jani (CHE) Harry Tincknell (GBR) og Julien Andlauer (FRA) arbejdes der stadig på (efter start).
Engelske INCEPTION RACING's McLaren 720S LMGT3 Evo med Brendan Iribe (USA)m Ollie Millroy (GBR) - og Frederik Schandorff (DNK) i bilen - holder stille i pit årsagende gul flag, men kører kort tid efter.
Bilen kørte 2. hurtigeste tid i træningen.
De to bimmere er hurtigere. Belgiske BMW M TEAM WRT's BMW M Hybrid #15 med Dries Vanthoor (BEL) kørte 2. hurtigste tid i træningen, men blev slettet pga. for skarpt sving. Han kører også nu (5 min efter start.)
1. afkørsel 6.20 min inde i racen: #11 Italienske ISOTTA FRASCHINIs Isotta Fraschini Tipo6-C med Carl Wattana Bennett (THA), Jean-Karl Vernay (FRA) og Antonio Serravalle (CAN) årsagende gul flag. #85 - Michelle Gattings Lamborghini Huracan LMGT3 Evo2 fra IRON DAMES og Mikkel Jensens Peugeot 9X8 fra franske PEUGEOT TOTALENERGIES holder begge i pit.
Der er tllmeldt 23 biler i kongeklassen, 13 i LMP 2 gruppen og 23 af LMGT 3 typen - i alt 62 til den 92. udgave af Le Mans. Vejrudsigten lover massiv regn.
Zinedine Zidane skal flage Le Mans i gang. De må ikke køre mere end fire timer i bilen i et vindue på seks time dvs. under 14 timer i løbet af de 24 timer.
Der er 13 danskere fordelt på 12 biler med i år:
Hypercar - alle med Michelin dæk, kongeklassen:
#5 - Michael Christensen i en Porsche 963 fra tyske PORSCHE PENSKE MOTORSPORT sammen med Matt Campbell (AUS) og Frédéric Makowiecki (FRA)
Matt Campbell (AUS) er det eneste nye på det hold
#38 - Oliver Rasmussen i en Porsche 963 fra engelske HERTZ TEAM JOTA sammen med Philip Hanson (GBR) og Jenson Button (GBR)
#50 - Nicklas Nielsen i en Ferrari 499P fra italienske FERRARI AF CORSE sammen med Antonio Fuoco (ITA) og Miguel Molina (ESP)
#93 - Mikkel Jensen i en Peugeot 9X8 fra franske PEUGEOT TOTALENERGIES sammen med Jean-Eric Vergne (FRA) og Nico Müller (CHE) sammen med Jean-Eric Vergne (FRA) og Nico Müller (CHE)
LMP 2 - alle med Goodyear dæk:
#24 - David Heinemeier Hansson i en Oreca 07 - Gibson fra engelske NIELSEN RACING sammen med Fabio Scherer (CHE) og Kyffin Simpson (USA)
#37 - Malthe Jacobsen i en Oreca 07 - Gibson fra COOL RACING fra Schweiz sammen med Lorenzo Fluxa (ESP) og G Ritomo Miyata (JPN)
£47 - Frederik Vesti i en Oreca 07 - Gibson fra COOL RACING fra Schweiz sammen med Naveen Rao (USA) Matthew Bell (GBR)
LMGT 3 - alle med Goodyear dæk:
#70 - Frederik Schandorff i en McLaren 720S LMGT3 fra INCEPTION RACING sammen med Evo Brendan Iribe (USA) og Ollie Millroy (GBR)
#85 - Michelle Gatting i en Lamborghini Huracan LMGT3 Evo2 fra IRON dAMES sammen med Sarah Bovy (BEL) og Rahel Frey (CHE) - som sidste går - og de er de eneste 3 kvindelige kørere i år
#88 - Mikkel Overgaard Pedersen i en Ford Mustang LMGT3 fra PROTON COMPETITION sammen med Giorgio Roda (ITA) og S Dennis Olsen (NOR)
#155 - Johnny og Conrad Laursen i en Ferrari 296 LMGT3 for SPIRIT OF RACE fra Schweiz sammen med Jordan Taylor (USA)
#777 - Marco Sørensen i en Aston Martin Vantage AMR LMGT3 for japanske D'STATION RACING Satoshi Hoshino (JPN) og Erwan Bastard (FRA)
To dansker starter:
Oliver Rasmussen (Jota #38) i Hypercarklassen og Johnny Laursen (Spirit of Race #155) i LMGT3.
01.
Ferrari #50 med Nicklas Nielsen på holdet er oppe på andenpladsen efter de første sving.
.04
Ferrari #50 med danske Nicklas Nielsen på holdet har taget fronten i Hypercarklassen. I LMGT3 fører Frederik Schandorffs Inception Racing #70.
.06
Iron Dames #85 ligger nummer 47,
.13
Ferrari #51 er rykket op på andenpladsen.
.16
Cool Racing #47 har kørt bilen i pit, og Matthew Bell steg ud. Det er bilen, som Frederik Vesti skal køre. Det viser sig senere, at en sten har ramt kølerslangen.
.21
Dries Vanthoor fra #15 BMW M Team WRT er røget ud i gruset, men kører videre.
.37
Marco Sørensen i #777 D'Station Racing kravlet 3 pladser op i LMGT3.
.39
#85 Iron Dames med Michelle Gatting på holdet kommer ud fra pit som nummer 59,
.45
Ferrari #50 og 51 har begget været i pit. På vej ud var en af Ferrari-bilerne tæt på at kollidere med #3 Cadillac. #6 Porsche ligger i front.
.50
Der er gult flag på banen, da #23 er skredet ud i gruset, ikke kan få gang i bilen og løftes nu væk. Det medfører en slow zone.
.54
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 er tilbage i front af løbet.
.00
Hypercar, kongeklassen:
1: Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
9; Michael Christensen (Porsche #5) nr. 9 og
12: Oliver Rasmussen (Jota #38) er nr. 12.
17: Mikkel Jensen (Peugeot #93) er på en 17. plads.
LMP 2:
25: Malthe Jakobsen (Cool Racing #37)
35; David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
62: Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
37: Frederik Scandorff (Inception Racing #70) - nr. 1 i klassen
41: Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
42; Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
49: Michelle Gatting (Iron Dames #85)
52; Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
.01
Der er ikke en budgetloft, men en målsætning om at kunne køre en bil i to år for 50 millioner euro for at skabe interesse for flere bilfabrikanter.
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 har fået sin straf for at køre yed i pitlane foran en anden bil: 10 sekunder ved næste pitstop.
.04
En person må max, køre 14 timer pg ikke mere end fire timer i bilen i et vindue på seks timer.
.15
Mikkel Jensen nu i Peugeot #93 skal forsøge at komme frem i feltet fra plads nummer 15.
.20
Porsche #5 med Michael Christensen på holdet og Iron Dames #85 med Michelle Gatting er kørt i pit.
.25
Nicklas Nielsen holder nu stille i pitten i ti sekunder.
.29
Frederik Schandorff i #70 Inception Racing, der fører LMGT3, er blevet erstattet af Brendan Iribw.
.37
Der har netop kommet meldinger om regn.
.40
Michael Christensen er kommet i Porsche #5 på 14. pladsen.
.42
Nicklas Nielsens Ferrari #50 fører igen Le Mans, efter søsterbilen #51 med den tidligere Formel 1-kører, Antonio Giovinazzi, er kørt i pit.
Porsche #6 er nummer to.
.49
Porsche #6 kom forbi Nicklas Nielsens Ferrari #50 for 3 min siden, men kører i pit.
.54
Gult flag: Vista Af Corse #54 Vista Af Corse er røget af banen.
.00
Hypercar, kongeklassen:
2: Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
4; Michael Christensen (Porsche #5) nr. 9 og
8: Oliver Rasmussen (Jota #38) er nr. 12.
18: Mikkel Jensen (Peugeot #93) er på en 17. plads.
LMP 2:
27; David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
30: Malthe Jakobsen (Cool Racing #37)
62: Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
40: Michelle Gatting (Iron Dames #85)
50: Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
56: Frederik Scandorff (Inception Racing #70) )
59; Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
61; Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
.01
Grønt flag: Efter #54 røg af banen og et gult flag, er løbet igen frit.
I front har Ferrari #83 overtaget føringen, men Nicklas Nielsen i Ferrari #50 ligger nummer to.
.03
Malthe Jakobsen overtager Cool Racing #37 til Ritomo Miyata på en 5. plads. Af Corse #83 fører lige nu Le Mans.
.26
Michael Christensen Porsche #5 er på 2. pladsen.
.29
Malthe Jakobsens holdkammerat, Ritomo Miyata i Cool Racing #37 er rykket op på andenpladsen i LMP2-klassen.
.33
Det var lige stoppet, men nu er regnen igen begyndt.
.47
Porsche #5 med Michael Christensen jagter lige nu #83 AF Corse om at overtage førstepladsen.
.58
Top 3 i LMP 2:
1. Inter Europol Competition #33
2. Vector Sport #10
3. Cool Racing #37 (med Malthe Jakobsen)
.00
Overblik:
Hypercar, kongeklassen:
2: Michael Christensen (Porsche #5)
3: Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
13: Oliver Rasmussen (Jota #38)
19: Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
3: Malthe Jakobsen (Cool Racing #37)
9: David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
14: Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
7: Michelle Gatting (Iron Dames #85)
13: Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
15: Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
17: Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
19: Johnny Laursen + Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
.01
Porsche #5 med Michael Christensen har mistet sin andenplads til Toyota #8, Danskeren er ni sekunder efter pt.
.10
Toyota #8 med Sébastian Buemi er fået gang i sin bil efter pit i front af Le Mans hypercar-klasse,
.12
Regn tvinger biler i pit: Toyota #8 og Oliver Rasmussen i Jota #38.
.22
Michael Christensen er tilbage på andenpladsen i bil #5, men han kan ikke følge førerbilen AF Corse #83. Danskeren er 23.5 sekunder efter Ferrarien.
.26
Nr, 16 Peugeot #93 med Mikkel Jensen har fået en på 10s for at komme i kontakt med United Autosports #95.
.29
Full Course Yellow: Inter Europol #34 har mistet venstre forhjul. Bilen er kommet i pit og løbet er igen sat i gang,
.42
Michael Christensen i Porsche #5 har en duel med Nicklas Nielsens holdkammerat, Antonio Fuoco i Ferrari #50 om at overtage andenpladsen. Forskellen mellem de to biler er trehundrede-dele.
.51
Efter kort afbrydelse med Full Course Yellow (grundet rester af et mindre uheld, der skulle ryddes op) er løbet igen sat i gang, hvor Michael Christensen kort efter måtte lade Ferrari #50 overhale.
.46
Michael Christensen i Porsche #5 er kommet op på 2. plads, før han kører i pit for at tage en køreskifte.
.00
Overblik:
Hypercar, kongeklassen:
2: Michael Christensen (Porsche #5)
6: Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
10: Oliver Rasmussen (Jota #38)
18: Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2: Malthe Jakobsen (Cool Racing #37)
4: David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
15: Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
5: Michelle Gatting (Iron Dames #85)
8: Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
13: Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
14: Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
54: Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
.06
Iron Dames #85 ligger nu på 4. pladsen.
.13
Ferrari #50 ligger 41 s. bag AF Corse #83. Porsche nr. 5 og 4 er henholdsvis 3 og 4. Både AF Corse #83 og Ferrari #50 har haft fem pits.
,29
NIidobbelt verdensmester på motorcykel leverer i LMGT3: I Team WRT #46 sidder Valentino Rossi,
,22
Mikkel Jensen i Peugeot #93 har netop foretaget et kørerskift med Jean-Eric Vergne. De ligger nummer 19 i hypercarklassen.
,33
AF Course #83 røg i pit og skulle foretage et kørerskift, og det har været medvirkende til, at Toyota #8 indtager førstepladsen lige nu.
,44
Nicklas Nielsens team i Ferrari #50 ligger nummer to med 11 sekunder efter #83 AF Course.
,48
Gult flag og slow zone (80 km/t); Alpine Endureance Team #35 holder helt stille, efter der kom røg ud af raceren.
.00
Overblik:
Hypercar, kongeklassen:
2: Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
3: Michael Christensen (Porsche #5)
7: Oliver Rasmussen (Jota #38)
17: Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2: Malthe Jakobsen (Cool Racing #37)
6: David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
15: Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
3: Michelle Gatting (Iron Dames #85)
14: Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
15: Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18: Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
20: Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
.13
Iron Dames #85 blev sendt af banen, og Sarah Bovy holdt helt stille, men er kommet i pit
.13
Iron Dames #85 er nede på en 13. plads - teamet var ellers nr. 4.
.34
Hypercar:
AF Course #83 fører med 22 sekunder ned til Nicklas Nielsens Ferrari #50. Michael Christensens #5 Porsche ligger nummer tre med 31 sekunder op til førstepladsen.
LMP 2:
Vector Sport #10 fører med 5 sekunder ned til Malthe Jakobsens Cool Racing #37, mens #22 United Autosports indtager tredjepladsen.
LMGT 3:
Team WRT #46 fører, mens #91 Manthey EMA og #92 Manthey PureRxcing ligger to og tre med hhv 44 og 55 sekunder op til #46.
Apropos har Conrad Laursen hurtigste omgangstid på 3:57.429-: Nr. 2 er #91 Manthey EMA med 3:57.435.
.40
Tdligere formel 1 kørere med i Le Mans 2024:
Jack Aitken
Sebastien Bourdais
Sebastien Buemi
Jenson Button
Nyck de Vries
Antonio Giovinazzi
Romain Grosjean
Brendon Hartley
Kamui Kobayashi
Robert Kubica
Daniil Kvyat
Andre Lotterer
Mick Schumacher
Will Stevens
Stoffel Vandoorne
Jean-Eric Vergne
.43
Så er Michelle Gatting hoppet i Iron Dames #85, der ligger nummer 12 i LMGT 3.
.48
Gult flag/slow zone: Proton #9 i LMP2-klassen holder stille. Hvorfor vides ikke. D
.51
Malthe Jakobsen er igen i Cool Racing #37, som lige nu fører LMP2.
.57
Det er begyndt at regne meget kraftigt.
Mange kører i pit for at skifte til dæk.
KHypercar (kongeklassen):
2. Michael Christensen (Porsche #5)
4, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
11. Oliver Rasmussen (Jota #38)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
1. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
4. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
15. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
7. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
10. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
14. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
15. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
21. Marco Sørensen
.05
Ferrari laver ikke samme taktik, som mange andre teams, at efter regnen er taget til.
Mange har taget regndæk på, men Ferrari har give6 Nicklas Nielsen #50 og #51 softdæk på.
.08
Flere biler skøjter rundt, hvilket har udløst et gult flag.
.12
Full Course Yellow: 0 Iron Lynx #6 mistede grebet og bankede ind i barrieren.
Italienske Claudio Schiavoni forsøger at få gang i bilen igen.
.16
Løbet sat i gang igen: Iron Lynx #60 har fået gang i motoren igen og er nu i pit.
.27
Malthe Jakobsen fik ikke tilbagekomst i bilen som håbet.
Cool Racing #37 er faldet ned på andenpladsen i LMP2-klassen - med 34 sekunder op til Vector Sport #10.
.33
3 biler er udgået: Alpine #35 og #36 samt Vista AF Course #54.
.39
Ferrari #850 med Nicklas Nielsen bag rattet er rykket op som toer med kun syv sekunder op til AF Corse #83.
Michael Christensens Porsche #5 ligger nr. 3.
.43
Safety car: #15 BMW ryger ind i barrieren. Fire biler er nu udgået.
.00
Hypercar (kongeklassen):
2. Michael Christensen (Porsche #5)
4, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
11. Oliver Rasmussen (Jota #38)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
1. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
3. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
14. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
9. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
10. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
17. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
20. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.33
Der er stadig safety car-
.00
Hypercar (kongeklassen):
2. Michael Christensen (Porsche #5)
4, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
12. Oliver Rasmussen (Jota #38)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
3. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
14. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
4. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
5. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
9. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
15. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
20. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.09
Safety car kører ind på denne omgang. Det tog mere end en time at få repareret det ødelagte-
.11
Michael Christensens Porsche #5 bliver ude, mens stort set alle andre biler kører i pit – og det er nok for at få regnvejrsdæk på. Dermed fører de.
.16
Det er regnvejrsdækkene, der er de hurtigste, som forholdene er på banen.
.20
Polske Robert Kubica kører Ferrari #83 i spidsen igen, så Michael Christensens Porsche er nede som toer igen.
.23
Melding: Robert Kubica i Ferrari #83 får en straf på 30 sekunder for dette uheld, som blev forårsaget for halvanden time siden.
.25
Malthe Jakobsen har tilsyneladende fundet speederen i Cool Racing #37, som fører LMP2.
.28
Makowiecki i Porsche #5 er nede på en 7. plads, men alt peger på, at banen bliver tør igen.
.30
Gult flag: Der er står røg ud af en LMP2 omkring den første chikane på Mulsanne-langsiden.
Robert Kubica tager sin straf på 30 sekunders stop and go i pitlane, mens der er slow zone. Traktisk klogt.
.34
Den rygende bil løftes væk af en kran.
.35
Robert Kubica i Ferrari #83 er nede på en 6. plads pga. sin staf. Toyota, er i ly af natten listet op på førstepladsen.
Bedste dansker i kongeklassen er Nicklas Nielsen. Hans holdkammerat Antonio Fuoco befinder sig på en fjerdeplads.
.38
Frederic Makowiecki kører i pit for at få regnvejrsdæk på. De er nr. 11.
.51
Bronzekøreren, Ahmad Al Harthy fra Oman, i BMW #46, Valentino Rossis holdkammerat, er havnet i gruset ved Dunlop broen.
Han gav for meget gas og snurrede rundt,
.51
Apropos er fem biler udgået:
Alpine #35 og #36 (hypercar)
BMW #15 (hypercar)
Proton Competition #9 (LMP2)
Vista AF Corse Ferrari #54 (GT3)
.00
Hypercar (kongeklassen):
4 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
8. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
15. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
1. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
3. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
13. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
2. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
6. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
7. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
15. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
19. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.05
Ferrari #66 fra GT3-klassen går i stå
.09
Malthe Jacobsens japanske holdkammerat Ritomo Miyata er kommet på afveje.
Den bil har været den førende i et stykke tid i LMP2-klassen, før den gik i pit.
.19
Mikkel Jensens Peugeot med nummer 93 kysser barrieren, men det var et let tryk, der ikke forårsagede den store skade.
.23
Valentino Rossi kommer ikke bag rattet mere i denne omgang.
Hans BMW, der endte i grusgraven med bronzekøreren Ahmad Al Harthy bag rattet, er nu udgået.
.35
Porsche #6 nu begyndt at nærme sig den førende Toyota med #8. Alt efter trafikken er det omkring et sekund, der adskiller dem.
.38
Michael Christensens Porsche #5 er nede som nummer 11. Deres beslutning om være den eneste adf de førende uden regnvejrsdæk på efter halvanden times safety car kostede dyrt. Bilen er desuden i pit og taber endnu mere tid.
.47
Far og søn, Johnny og Conrad Laursens deres amerikanske teamkollega, Jordan Taylor, holder stille i Ferrarien #155 efter at blive ramt.
.00
Hypercar (kongeklassen):
4 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
7. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
15. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
6. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
13. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
7. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
9. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
14. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
16. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.03
David Heinemeier Hansson er bag rattet i øjeblikket på en andenplads i LMP2-klassen med små 20 sekunder op til den førende bil.
.18
Et kamera i pitlane fanger lige Michelle Gattings bil, mens den bevæger sig ud af pitlane med Rahel Frey efter et pitstop. De er nr. 10 i GT3-klassen.
.25
Lexus #78, der lige nu er nummer to i GT3-klassen, har fået løbsledelsen over radioen:
Baglygterne virker ikke.
.35
Tingene har sat sig lidt nu. Sebastien Buemi og teamkammeraterne i Toyota #8 har over 20 sekunder ned til Andre Lotterer i Porsche #6. Michael Christensen er bag rattet i Porsche #5 netop nu.
Den næste bil er endnu en Toyota. Kamui Kobayashi er næsten et minut efter Porschen på andenpladsen.
Over et minut har den Toyota ned til Nicklas Nielsens Ferrari.
.37
BMW'en #20 i hypercar-klassen har kørt 92 omgange, mens de førende biler har kørt 153.
.39
Den tredje fabriks-Porsche, #4,i hypercar-klassen, røg lige en kort tur i noget grus.
.45
David Heinemeier Hansson bag rattet laver en fejl, som sender ham selv og en GT3'er ud i gruset. Sidste år kørte den vindende bil 4660 kilometer på 342 omgange.
Rekorden blev sat i 2010 af den mægtige Audi R15 TDI med Mike Rockenfeller, Timo Bernhard og Romain Dumas, som kørte 5410 kilometer - på turbodiesel.
.51
Først nu kN Heinemeier Hansson kan køre videre - på en niendeplads.
.57
James Calado får en melding om, at der er regn på vej om ti minutter.
.00
Hypercar (kongeklassen):
5 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
9. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
13. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
9. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
13. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
8. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
11. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
14. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
16. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.03
Den førende kører, Sebastien Buemi, får en besked om, at mere regn er på vej, og at det peger i retning af, at regnvejrsdæk skal i brug. Løbsledelsen melder også om regn.
.05
Lige nu følger kameraerne kampen om tredjepladsen i LMP2-klassen: Malthe Jakobsens holdkammerat, Ritomo Miyata, forsøger passere Ryan Cullen.
Netop Miyata havde en snurretur for noget tid siden efter et pitstop, hvor han lige drejede rundt om sig selv på de kolde dæk
.09
David Heinemeier Hansson er røget af banen igen. Et hjul, der er faldet af bil #45, som nu holder stille på Mulsanne-langsiden.
.12
De fleste biler er dykket i pit, mens der er slow zone omkring Heinemeier Hanssons parkerede bil.
Regnvejrsdæk bliver monteret på bilerne.
.15
En slow zone er blevet opgraderet til full course yellow. Heinemeier Hanssons bil skulle bugseres fri, mens bilen, som tabte hjulet på Mulsanne-langsiden, også skal skubbes væk.
.16
Skaderne på Mustangen med #77, som blev ramt af David Heinemeier Hansson i første afkørsel, er store. Bilen er stadig i garage .
.30
Den sidste del af banen på vej ind på Grand Prix-delen af banen er efterhånden ret våd.
.38
Kevin Estre/Porsche #6 er på andenpladsen i løbet. Estre haler langsomt men sikkert ind på Brendon Hartley i Toyota #8 på førstepladsen.
.42
Brendon Hartley/Toyota #8 får en besked over teamradioen om, at der er mere regn på vej. Og så er David Heinemeier Hanssond bil klar til at komme ud på banen igen.
.44
=nboard-vinkler viser, at regnen tager til ned langs Mulsanne-langsiden. David Heinemeier Hansson; der er kørt af banen to gange, er blevet tildelt en stop and go for sin kollision med en bil.
.46
Cadillac #311 holder i gruset. Der er safety car.
.48
Kevin Estre er ny mand i spidsen i sin Porsche #6.
Brendon Hartley i Toyota #8 har været i pit for at få tanket en omgang brændstof.
.00
Hypercar (kongeklassen):
6 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
8. Oliver Rasmussen (Jota #38)
10. Michael Christensen (Porsche #5)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
10. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
7. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
10. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
13. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
16. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.00
Vi er halvvejs,
.12
Bsked: fra løbsledelsen: Safety car forlænges.
.19
Franske Mathieu Jaminet i Porsche #4 har en defekt vinduesvisker.
.25
Der køres stadigvæk bag safety car.
Det regner rimelig massivt ned over banen fortsat.
.53
Van der Zande i Cadillac #3 får en besked fra sin ingeniør: "No update from race control".
Derefter siger han, at det klarer lidt op de næste par minutter, før der kommer en ny del af det her regnvejr, der har lagt sig over Le Mans-banen.
.00
Hypercar (kongeklassen):
4 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
6. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
10. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
4. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
9. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
13. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
15. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.15
Denne periode med safety car nærmer sig snart halvanden time.
.23
En safety car tanker,
.34
Endnu en safety car skiftes ud.
.42
Mathieu Jaminet får over sin radio en besked fra sin ingeniør:
"Det forbliver nok sådan her den næste halvanden time."
Om det er regnvejret eller situationen med safety car, vides ikke.
.39
I 2013 blev der kørt bag safety car i 5 timer og 27 minutter.
.47
Nu er det ca to timer siden, at safety caren blev kaldt ud
.00
Hypercar (kongeklassen):
4 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
6. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
16. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
10. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
4. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
9. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
13. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
15. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.06
Regnen fortsætter, og der er stadig en del vand på banen.
.23
Så er det Nicklas Nielsens tur til en omgang våd paradekørsel i Ferrari #50 bag safety car.
.39
I 2013 blev der kørt bag safety car i 5 timer og 27 minutter.
.43
Der går ikke mange minutter, før tre timer med safety car rundes.
.59
Regnen har sat sig over Le Mans.
.00
Hypercar (kongeklassen):
3 , Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
6. Oliver Rasmussen (Jota #38)
11. Michael Christensen (Porsche #5)
15. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
10. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
4. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
11. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
13. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
16. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.37
Så er det blevet Michelle Gattings tur i Lamborghinien.
.40
Denne periode bag safety car har snart stået på i fire timer.
.45
Melding:Når safety car A passerer start-mål, så er det sidste omgang med tre de tre safety cars.
.56
Safety car-fasen lakker mod enden: Fase to er sat i gang.
.00
Hypercar (kongeklassen):
3, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
6. Oliver Rasmussen (Jota #38)
10. Michael Christensen (Porsche #5)
14. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
10. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
8. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
11. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
12. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
16. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
18. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.05
Safety car er i gang med fase tre ud af fire.
.08
8 biler er udgået. Tre i hypercar inkl. BMW #15, tre i LMP2 og to i LMGT3.
.10
Nu har safety car sat farten op, for at bilerne kan få noget varme i dækkene. Der meldes om, at safety car bliver sendt ind i slutningen af denne omgang.
.11
Nu er der givet grønt lys, og nu venter vi bare på, at bilerne rammer langsiden, så racet igen kan komme i gang efter, at Safety car kom på banen kl. 03.45.
.20
Vanskelige forhold, efter løbet givet fri: Grundet den høje fart fra bilerne og vandet på banen bliver ruderne meget beskidte.
.27
Kørerne har nu fået lov til at køre nogle omgange: Toyota #8 fører hypercarklassen med to sekunder ned til Porsche #6 og 14 s ned til Nicklas Nielsens Ferrari #50.
I LMP2 er Malthe Jakobsen i #37 og jagter lige #183 på førstepladsen (15 s fra hinanden). I LMGT3 er det #91 Manthey EMA, der fører. Michelle Gatting er i Iron Dames-bilen og ligger lige nu nr. 6.
.35
Der foregår lige nu en hård duel mellem Porsche #5 og Jota #38 med den tidligere Formel 1-kører, Jenson Button, om sjettepladsen. Button må overgive sig og give porschen lov til at komme forbi.
.43
Frederik Scandorff i Inception Racing #70 ligger nummer 18 i den klasse - fem omgange bag førerbilen.
.50
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 kørte også i pit. Han ligger nu nede som nummer fem, men #8 Toyota har overtaget førstepladsen igen.
.00
Hypercar (kongeklassen):
4, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
7. Michael Christensen (Porsche #5)
10. Oliver Rasmussen (Jota #38)
15. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
5. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
11. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
12. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
LMGT 3:
2. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
8. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
14. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
15. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
17. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.05
For kort tid siden var #51 Ferrari med Antonio Giovinazzi utrolig tæt på at ramme ind i barrieren, men han fik akkurat reddet den.
.10
Gult flag: Nielsen Racing #24 med danske David Heinemeier Hansson på holdet kørte galt.
.17
Nielsen Racing #24 er i pit for at få ordnet de voldsomme skader, og på banen er der fortsat gult flag, da rester af bilen skal fjernes.
.18
Så er Mikkel Jensen i Peugeot #93 kommet op på femtepladsen i løbet efter Porsche #6's uheld.
Porschen er stadig i pit og ryger her yderligere en placering ned.
.18
I et sving mister Porsche #4 grebet og rammer ind i barrieren.
.34
Nu bliver Porsche #4 fjernet,
.37
Lige nu er der Slow Zone (80 km/t) i Indianapolis-svinget, hvor Porsche #4 kørte galt.
.44
Safety car gør, at løbet bliver neutraliseret for en stund, mens der bliver ryddet op.
.00
Hypercar (kongeklassen):
5. Michael Christensen (Porsche #5)
7, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
9. Oliver Rasmussen (Jota #38)
15. Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
2. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
1. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
10. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
12. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
13. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
16. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.00
10 biler er udgået i årets løb.
.12
Michelle Gatting i Iron Dames #85 fører LMGT 3-klassen. Malthe Jakobsens bil #37 ligger nr. 3. Christina Nielsen var apropos kvindelige kørere den første kvindelig danskere i 2016. Hun kørte i en blandet bil med bla Mikkel Mac og Johnny Laursen.
.1
I safety car-perioden fortsatte Mikkel Jensens holdkammerat i #93 i et sving lige ud, men er tilbage på banen.
.17
Nu er løbet begyndt at udfase safety car med anden fase, hvor bilerne samles bag én safety car og må ikke køre i pit, mendmindre det er alvorligt.
Cadillac Racing #3 har svært ved at komme op i fart og er på vej mod pit.
.24
Tredje fase af safety car er nu i gang (uden af 4).
.27
Michelle Gatting er tilbage i pitten og har overladt bilen i en position som nummer 1 i LMGT3.
.33
Nu er safety car kørt ind, og løbet er givet fri.
.37
Der er fart over feltet, efter løbet er blevet sat i gang igen efter safety car. Der er hårde dueller helt fremme, hvor blandt andre Porsche #5 og Ferrari #50 kæmper for både at beholde deres plads og komme længere frem.
.44
Gult flag: Caillac #311 endte præcis det samme tid, som #27 tidligere, der var med til, at der kom safety car. #331 kørte selv i pit, selvom bilen var meget smadret og har smidt stykker ude på banen.
.45
Toyota #8 fik lov til at snige forbi teamkammeraten #7, og det er den rigtige beslutning, da Sebastian Buemi kører vildt stærkt i #8.
.50
Michael Christesens Porsche #5 er nr. 2, mens Nicklas Nielsens Ferrari er treer i hyperklassen.
I LMP2 ligger Malthe Jakobsens #37 nr. 2, og Michelle Gattings Iron Dames nr. 4.
.54
#2 Cadillac Racing ruller i pit, og det betyder, at Michael Christensens Porsche #5 lige nu fører Le Mans, men skal dog også snart i pit. Når Porschen går i pit, vil det være Nicklas Nielsens #50 Ferrari, der fører.
.00
Hypercar (kongeklassen):
1, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
7. Oliver Rasmussen (Jota #38)
10. Michael Christensen (Porsche #5)
14. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
2. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
6. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
11. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
13. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
15. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.05
Regn på banen- Flere biler er kørt i pit for at foretagt kørerskift.
.08
Michael Christensens Porsche #5, der ligger nr. 10, har fået en drive through penalty for køre for stærkt, da der var Slow Zone.
.15
Hele top 6 er kørt i pit samtidigt. #2 Cadillac Racing kommer ud lige før Ferrari #50-
.25
D’Station Racing #777 med Marco Sørensen bag rattet har fået en straf for ikke at respektere det blå flag, hvilket takseres til en drive through penalty. De ligger nr. 11 i LMGT3.
.30
#2 Cadillac Racing er foran med ti sekunder til Ferrari #59, hvor Niklas Nielsens holdkammerat Antonio Fuoco sidder i.
Michael Christensens Porsche ligger nr. 8 i hypercar-klassen.
.39
BMW nr. 20 er stadig i pit og 149 omgange bagud,
.40
Cadillac Racing #2 har været i pit giver derfor en føring til Ferrari #50 med italienske Antonio Fuoco. AF Corse #83 er 4 s efter.
.50
McLaren #59 holder stille i nødsporet og skal fjernes. Derfor er der Full Course Yellow (80 km/t). Den kommer aldrig i gang og udgår senere.
.00
Hypercar (kongeklassen):
1, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
7. Oliver Rasmussen (Jota #38)
10. Michael Christensen (Porsche #5)
12. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
6. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
10. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
11. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
14. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.03
Danskerbilen #50 Ferrari er kørt i pit og laver kørerskift, hvilket betyder, at #2 Cadilliac har overtaget førstepladsen med to Toyotaer efter sig.
.16
Løbets nr. 2 Kamui Kobayashi i Toyota #93 har lige sat bedste omgang efter 252 omgange med en tid på 3:29:366.
.27
Toyotas #7 er i pit. Nicklas Nielsens bil #50 indtager andenpladsen, mens søsterbilen #51 er nr. 3.
.35
Cool Racing #37 med Ritomo Miyata i bilen ligger lige nr. 1 i LMP2-klassen med to sekunder ned til United Autosports #22.
.37
Ferrari #50 er nummer 2 efter at have overhalet søsterbilen Ferrari #51.
.39
AF Corse #83 er tilbage på banen efter længere tid i pit med Robert Shwartzman. De ligger nummer 15 og er hele ti omgange bagud.
.40
Michael Christensen er tilbage i Porsche-bilen på en niendeplads. Han har 35 sekunder op til nærmeste bil.
.42
Malthe Jakobsen er hoppet i #37, der ligger nummer fire i LMP2.
.44
Nu kører spanske Miguel Molina i Ferrari #50 i pit, og førerbilen havde næsten et minut ned til Cadillac Racing #2 på andenpladsen. En langsom pitstop gør, at de skifter pladser.
.52
Richard Hammond, der i mange år har været en del af bilprogrammet Top Gear, fortæller til TV 2 Sports reporter, at han holder med Porsche. Michael Christensen sidder i en (#5).
.00
Hypercar (kongeklassen):
2, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
8. Michael Christensen (Porsche #5)
9. Oliver Rasmussen (Jota #38)
12. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
3. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
3. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
10. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
11. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
13. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.01
Battle mellem Porsche #6 og Ferrari #51, der kommer forbi, men Porschen bliver ved.
.08
Ferrari #50 med Nicklas Nielsen bag rattet ligger lige nu nummer 1, Malthe Jakobsen i Cool Racing #37 er i front i LMP2.
.18
Både Ferraris #50 og #51 bliver undersøgt at have brudt reglementet rent teknisk på bilerne, eller noget teamet har gjort.
.24
TV 2 Sports motorsportsekspert, Christoffer Nygaard, melder ind, om hvad Ferrari blev undersøgt for: oliespild.
Kort efter blev det annonceret, at teamet havde fået en reprimande og slipper derfor for en straf.
.27
AF Corse #83 liggger nummer 15 og er hele 23 omgange bag førerbilen.
.34
I LMGT3 er der to danskerbiler med fremme, men Mikkel Pedersen i bil #88 ligger lige nu på tredjepladsen.
Ford Mustang-bilen er 17 sekunder foran Michelle Gatting i Iron Dames #85.
.36
Malthe Jakobsen satte bedste tid i den seneste omgang #37 ligger nr. 4, men er kun ti sekunder fra førerbilen fra United Autosports #22.
.41
Ferrari #50 fører fortsat hypercarklassen med fire sekunder ned til Toyota #8.
.46
Cool Racing #37 med Malthe Jakobsen bag rattet er lige nu i gang med en hård duel mod Inter Europol #34 i LMP2 om trejdepladsen.
.49
AF Corse #83 er udgået.
.54
Nicklas Nielsen hopper nu i førerbilen Ferrari #50. Også #8 Toyota kørte i pit samtidig, men mekanikerne har problemer med dækkene. Nielsen er tæt på at ramme sammen med en anden bil.
.00
Hypercar (kongeklassen):
2, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
5. Michael Christensen (Porsche #5)
8. Oliver Rasmussen (Jota #38)
12. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
3. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
4. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
9. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
11. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
13. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.00
Ferrari #50 har åben dør (Nicklas Nielsen kørte hårdt gennem et sving,) - prøver at lukke den. Kort tid efter kører #8 Toyota en omgang rundt om sig selv.
Regnen er taget til.
.16
Lige nu foregår der en duel mellem Ferrari #51 med italienske Alessandro Pier på andenpladsen og Toyota #7 lige efter.
.20
Nicklas Nielsen (Ferrari #50) kører i pit pga. den skide dør. De tanker også.
.31
Det regner meget.
.36
Nicklas Nielsen er nummer fem, mens Michael Christensen indtager ottendepladsen i hypercarklassen.
I LMP2 har vi Malthe Jakobsen på sjettepladsen, mens Mikkel Pedersen, Michelle Gatting er nummer tre og fire i LMGT3.
.38
Oliver Rasmussen i Jota #38 har lige været i pit og fået skiftet dæk.
.40
Løbets yngste kører, danske 18-årige Conrad Laursen, er hoppet ud af bilen og afleverer #155 til Jordan Taylor i en position som nummer 10.
.43
Ferrari #51 har fået en straf på fem sekunder for at ramme ind i Toyota #8 tidligere.
.47
Nicklas Nielsen er tilbage i front, men det er nok for en stund, efter den tidligere førerbil, #8 Toyota, var i pit og få tanket op.
På daværende tidspunkt havde danskeren en halv tank tilbage, så han skal tage tid nu, da et pitstop venter senere. Han kørte 50 min på en tank tidligere.
.49
Der kigges på, om #50 og #51 Ferrari skal have en straf/diskvalifikation pga. brud på reglementet rent teknisk på bilerne, eller noget teamet har gjort.
.48
Ferrari #50 får kun en reprimande.
.49
Kraftig regn på pit lane, men ellers tør bane.
.58
Det regner, alle har skiftet dæk.
.00
Hypercar (kongeklassen):
1, Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
7. Michael Christensen (Porsche #5)
9. Oliver Rasmussen (Jota #38)
12. Mikkel Jensen (Peugeot #93):
LMP 2:
4. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37): Nummer 14
11. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
12. David Heinemeier Hansson (Nielsen Racing #24)
LMGT 3:
3. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
9. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
10. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
13. Frederik Scandorff (Inception Racing #70
.06
Nærmeste konkurrent til Nicklas Nielsen, Toyota #7, mistede for kort tid siden grebet og gled ud. Den holdt stille i nogle sekunder,
Forskellen mellem de to er på godt 50 sekunder.
.17
Cool Racing #37 med Malthe Jakobsen bag rattet kørte tidligere af banen og er blevet skubbet ind i garagen. De var ellers nr. 5.
.20
Toyota #7, der ellers var 19 sekunder foran, kører også i pit, hvilket betyder, at Nicklas Nielsen igen fører Le Mans. 33 sekunder er der mellem dem.
.20
Niklas Nielsen henholdsvis 31 og 45 sekunder ned til #8 og #7 fra Toyota.
.32
Gult flag: GR Racing #86 holder stille.
.32
Toyotaen #7, der er førsteudfordrer til Nicklas Nielsen, har netop sat bedste omgangstid med 3:28.756.
Forskellen til Nielsen er på 39 sekunder.
.35
Michelle Gatting fra Iron Dames #85 er nr. 5
.36
Toyota #8 har netop været i pit, så er det en kamp mellem Nicklas Nielsen i #50 og Toyota #7. 36 sekunder adskiller dem.
.46
Nicklas Nielsen i Ferrari #50 kan smide fem sekunder pr. omgang lige nu, da både Nielsen og Lopez i Toyota #7 har lige gode dæk.
.50
i LMGT3 er Mikkel Pedersens #88 tæt på en podieplads (ligger nr. 3).
.52
Ferrari #50 med Nicklas Nielsen kørte seneste omgang på 3:29:208.
.53
I LMP2 er det United Autosports #22, der ligger til sejren med 15 sekunder ned til nr. 2. I LMGT3 er Manthey EMA #91 forrest med 39 sekunder ned til Team WRT #31.
.55
Der er to omgange tilbage. Ferrari #50 med Nicklas Nielsen har 12 % tilbage af tanken.
.58
Der er 1 omgang tilbage-
.00
Hypercar (kongeklassen):
1. Nicklas Nielsen (Ferrari #50)
6. Michael Christensen (Porsche #5)
9. liver Rasmussen (Jota #38)
12, Mikkel Jensen (Peugeot #93)
LMP 2:
10. Frederik Vesti (Cool Racing #47)
11. David Heinemeier Hansson & Oliver Rasmussen (Nielsen Racing #24)
12. Malthe Jacobsen (Cool Racing #37)
LMGT 3:
3. Mikkel O. Pedersen (Proton Competition #88)
5. Michelle Gatting (Iron Dames #85)
8. Johnny og Conrad Laursen (Spirit of Race #155)
9. Marco Sørensen (D’Station Racing #777)
13. Frederik Scandorff (Inception Racing #70)
.02
Nicklas Nielsen kan kalde sig for vinder af Le Mans 2024 - første gang siden 2013, at en dansker (Tom Kristensen i sin Audi) vinder. Da Nielsen åbnede døren, kom Tom Kristensen hen og lykønskede Nielsen. Stærkt moment. Han havde 2-3 % fuel tilbage
Mikkel Pedersen og #88 Proto ender nummer tre i LMGT3-klassen .
Nr. | HYPERCAR | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | WEC CADILLAC RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Earl Bamber (NZL), P | Rlex Lynn (GBR), P | Alex Palou (ESP), P |
3 | CADILLAC RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Sébastien Bourdais (FRA), P | Renger van der Zande (NLD), P | Scott Dixon (NZL), P |
4 | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Mathieu Jaminet (FRA), P | Felipe Nasr (BRA), P | Nick Tandy (GBR), P |
5 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Matt Campbell (AUS), P | Michael Christensen (DNK), P | Frédéric Makowiecki (FRA), P |
6 | WEC PORSCHE PENSKE MOTORSPORT | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Kévin Estre (FRA), P | André Lotterer (DEU), P | Laurens Vanthoor (BEL), P |
7 | WEC TOYOTA GAZOO RACING | JPN | M | Toyota GR010 - Hybrid (Hybrid) | Jose Maria Lopez (ARG), P | Kamui Kobayashi (JPN), P | Nyck de Vries (NLD), P |
8 | WEC TOYOTA GAZOO RACING | JPN | M | Toyota GR010 - Hybrid (Hybrid) | Sébastien Buemi (CHE), P | Brendon Hartley (NZL), P | Ryo Hirakawa (JPN), P |
11 | WEC ISOTTA FRASCHINI | ITA | M | Isotta Fraschini Tipo6-C (Hybrid) | Carl Wattana Bennett (THA), S | Jean-Karl Vernay (FRA), P | Antonio Serravalle (CAN), S |
12 | WEC HERTZ TEAM JOTA | GBR | M | Porsche 963 (Hybrid) | William Stevens (GBR), P | Norman Nato (FRA), G | Callum Ilott (GBR), P |
15 | WEC BMW M TEAM WRT | BEL | M | BMW M Hybrid V8 (Hybrid) | ries Vanthoor (BEL), P | Raffaele Marciello (CHE), P | Marco Wittmann (DEU), P |
19 | LAMBORGHINI IRON LYNX | ITA | M | Lamborghini SC63 (Hybrid) | Romain Grosjean (FRA), P | Andrea Caldarelli (ITA), P | Matteo Cairoli (ITA), P |
20 | WEC BMW M TEAM WRT | BEL | M | BMW M Hybrid V8 (Hybrid) | Sheldon van der Linde (ZAF), P | Robin Frijns (NLD), P | René Rast (DEU), P |
35 | WEC ALPINE ENDURANCE TEAM | FRA | M | Alpine A424 (Hybrid) | Paul-Loup Chatin (FRA), G | Ferdinand Habsburg-Lothringen (AUT), G | Charles Milesi (FRA), G |
36 | WEC ALPINE ENDURANCE TEAM | FRA | M | Alpine A424 (Hybrid) | Nicolas Lapierre (FRA), P | Mick Schumacher (DEU), P | Matthieu Vaxivière (FRA), G |
38 | WEC HERTZ TEAM JOTA | GBR | M | Porsche 963 (Hybrid) | Oliver Rasmussen (DNK), G | Philip Hanson (GBR), G | Jenson Button (GBR), P |
50 | WEC FERRARI AF CORSE | ITA | M | Ferrari 499P (Hybrid) | Antonio Fuoco (ITA), P | Miguel Molina (ESP), P | Nicklas Nielsen (DNK), P |
51 | WEC FERRARI AF CORSE | ITA | M | Ferrari 499P (Hybrid) | Alessandro Pier Guidi (ITA), P | James Calado (GBR), P | Antonio Giovinazzi (ITA), P |
63 | WEC LAMBORGHINI IRON LYNX | ITA | M | Lamborghini SC63 (Hybrid) | Mirko Bortolotti (ITA), P | Daniil Kvyat, P | Edoardo Mortara (ITA), P |
83 | WEC AF CORSE | ITA | M | Ferrari 499P (Hybrid) | Robert Kubica (POL), P | Robert Shwartzman (ISR), P | Yifei Ye (CHN), G |
93 | WEC PEUGEOT TOTALENERGIE | FRA | M | Peugeot 9X8 (Hybrid) | Jean-Eric Vergne (FRA), P | Mikkel Jensen (DNK), P | Nico Müller (CHE), P |
94 | WEC PEUGEOT TOTALENERGIE | FRA | M | Peugeot 9X8 (Hybrid) | Stoffel Vandoorne (BEL), P | Paul Di Resta (GBR), P | Loïc Duval (FRA), P |
99 | WEC ROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 963 (Hybrid) | Neel Jani (CHE), P | Harry Tincknell (GBR), P | Julien Andlauer (FRA), G |
311 | INV WHELEN CADILLAC RACING | USA | M | Cadillac V-Series.R (Hybrid) | Luis Felipe Derani (BRA), P | Jack Aitken (GBR), P | Felipe Drugovich (BRA), P |
Nr. | LMP2 (24 stk) | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | PROTON COMPETITIONG | DEU | G | Oreca 07 - Gibson | >Bent Viscaal (NLD), G | Juan Manuel Correa (USA), S | |
10 | VECTOR SPORT | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Ryan Cullen (GBR), S | Gabriel Aubry (FRA), G | Matthias Kaiser (LIE), S |
14 | AO by TF | USA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Steven Thomas (OMN), B | Ricky Taylor (USA), P | René Rast (DEU), P |
22 | UNITED AUTOSPORTS | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Rodrigo Sales (USA), B | Mathias Beche (FRA), G | Ben Hanley (GBR), S |
23 | INV UNITED AUTOSPORTS | USA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Gibson Philip Hanson (GBR), G | Filipe Albuquerque (PRT), P | Frederick Lubin (GBR) S |
24 | NIELSEN RACING | GBR | G | Oreca 07 - Gibson | Joshua Pierson (USA), S | Tom Blomqvist (GBR), P | Oliver Jarvis (GBR), P |
25 | INV ALGARVE PRO RACING | PRT | G | Oreca 07 - Gibson | David Heinemeier Hansson (DNK), S | Oliver Rasmussen (DNK), G | Pietro Fittipaldi (BRA) S |
28 | IDEC SPORT | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Neel Jani (CHE), P | René Binder (AUT), G | Nicolas Pino (CHL), S |
30 | DUQUEINE TEAM | FRA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Sean Gelael (IDN), S | Ferdinand Habsburg-Lothringen (AUT)n G | Robin Frijns (NLD), P |
33 | DKR ENGINEERING | LUX | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Mark Kvamme (USA), B | Jan Magnussen (DNK), G | Anders Fjordbach (DNK) S |
34 | INTER EUROPOL COMPETITION | POL | G | Oreca 07 - Gibson | Jakub Smiechowski (POL), S | Albert Costa (ESP), P | Fabio Scherer (CHE), S |
37 | INV COOL RACING | CHE | G | Oreca 07 - Gibson | André Negrão (BRA), G | Olli Caldwell (GBR), G | Memo Rojas (MEX), S |
45 | INV CROWDSTRIKE RACING by APR | PRT | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Matthieu Vaxiviere (FRA), G | Charles Milesi (FRA), G | Julien Canal (FRA)m S |
47 | COOL RACING | CHE | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Reshad de Gérus (FRA), G | Vladislav Lomko, S | Simon Pagenaud (FRA), P |
65 | PANIS RACING | FRA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Roberto Lacorte (ITA), B | Giedo van der Garde (NLD), P | Patrick Pilet (FRA), P |
183 | INV AF CORSE | ITA | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Roberto Lacorte (ITA), B | Giedo van der Garde (NLD), P | Patrick Pilet (FRA), P |
43 | DKR ENGINEERING | LUX | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Tom Van Rompuy (BEL), B | Ugo de Wilde (BEL), G | Maxime Martin (BEL), P |
45 | ALGARVE PRO RACING | PRT | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | George Kurtz (USA), B | James Allen (AUS), G | Colin Braun (USA), S |
48 | IDEC SPORT | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Paul Lafargue (FRA), S | Paul Loup Chatin (FRA), G | Laurents Hörr (DEU), S |
63 | WEC PREMA RACING | ITA | G | Oreca 07 - Gibson | Doriane Pin (FRA), S | Daniil Kvyat, P | Mirko Bortolotti (ITA), P |
65 | PANIS RACING | FRA | G | Oreca 07 - Gibson | Manuel Maldonado (VEN), S | Tijmen van der Helm (NLD), G | Job van Uitert (NLD), S |
80 | /td> | François Perrodo (FRA), | B Ben Barnicoat (GBR), G | Norman Nato (FRA), S | |||
923 | RACING TEAM TURKEY | TUR | G | Oreca 07 - Gibson (Pro/Am) | Salih Yoluc (TUR), B | Tom Gamble (GBR) G, | Dries Vanthoor (BEL), P |
Nr. | LMGTE Am (21 stk) | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16 | PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Filip Ugran (ROU), S | Ryan Hardwick (USA), B | Zacharie Robichon, (CAN) S Jan Heylen (BEL), S |
21 | WEC AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Simon Mann (GBR), S | Julien Piguet (FRA), B | Ulysse de Pauw (BEL), S |
25 | WEC ORT BY TF | OMN | M | Aston Martin Vantage AMR | Ahmad Al Harthy (OMN), B | Michael Dinan (USA), S | Charlie Eastwood (IRL), S |
33 | WEC CORVETTE RACING | USA | M | Chevrolet Corvette C8.R | Nicky Catsburg (NLD), P | Ben Keating (OMN), B | Nicolas Varrone (ARG), S |
54 | WEC AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Thomas Flohr (CHE), B | Francesco Castellacci (ITA), S | Davide Rigon (ITA), P |
55 | GMB MOTORSPORT | DNK | M | Aston Martin Vantage AMR | Gustav Dahlmann Birch (DNK) S | Marco Sørensen (DNK), P | Jens Reno Møller (OMN), B |
56 | WEC PROJECT 1 - AO | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | PJ Hyett (OMN), B | Gunnar Jeannette (USA) S, | Matteo Cairoli (ITA), P |
57 | wEC KESSEL RACING | CHE | M | Ferrari 488 GTE EVO | Takeshi Kimura (JPN)n B | Scott Huffaker (USA), S | Daniel Serra (BRA), P |
60 | WEC IRON LYNX | ITA | M | Porsche 911 RSR - 19 | Claudio Schiavoni (ITA), B | Matteo Cressoni (ITA), S | Alessio Picariello (BEL), S |
66 | JMW MOTORSPORT | GBR | M | Ferrari 488 GTE EVO | Thomas Neubauer (FRA), G | Louis Prette (ITA), S | Giacomo Petrobelli (ITA), B |
72 | TF SPORT | GBR | M | Aston Martin Vantage AMR | Arnold Robin (FRA), B | Maxime Robin (FRA), S | Valentin Hasse-Clot (FRA), S |
74 | KESSEL RACING | CHE | M | Ferrari 488 GTE EVO | Kei Cozzolino (JPN), G | Yorikatsu Tsujiko (JPN), B | Naoki Yokomizo (JPN), S |
77 | WEC DEMPSEY-PROTON RACING | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Christian Ried (DEU), B | Mikkel Pedersen (DNK), S | Julien Andlauer (FRA), S |
83 | WEC RICHARD MILLE AF CORSE | ITA | M | Ferrari 488 GTE EVO | Luis Perez Companc (ARG), B | Alessio Rovera (ITA), P | Lilou Wadoux (FRA), S |
86 | WEC GR RACING | GBR | M | Porsche 911 RSR - 19 | Michael Wainwright (GBR), B | Benjamin Barker (GBR) G | Riccardo Pera (ITA), S |
88 | WEC PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Harry Tincknell (GBR), P | Donald Yount (OMN), B | Jonas Ried (DEU), S |
98 | WEC NORTHWEST AMR | CAN | M | Aston Martin Vantage AMR | Ian James (OMN), B | Daniel Mancinelli (ITA), S | Alex Riberas (ESP), S |
100 | WALKENHORST MOTORSPORT | DEU | M | Ferrari 488 GTE EVO | Chandler Hull (USA). S | Andrew Haryanto (IDN), B | Jeffrey Segal (USA), S |
777 | WEC D'STATION RACING | JPN | M | Aston Martin Vantage AMR Satoshi Hoshino (JPN), B | Casper Stevenson (GBR), S | Tomonobu Fujii (JPN), S | |
911 | PROTON COMPETITION | DEU | M | Porsche 911 RSR - 19 | Michael Fassbender (IRL), B | Martin Rump (EST), S | Richard Lietz (AUT), P |
Nr. | INNOVATIVE CAR | NATIONALITET | Dæk | Bil | Kører 1 | Kører 2 | Kører 3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24 | HENDRICK MOTORSPORTS | USA | G | Chevrolet Camaro ZL1 | Jimmie Johnson (USA), P | Mike Rockenfeller (DEU), P, | Jenson Button (GBR), P |
https://sport.tv2.dk/motorsport/2023-05-26-kom-helt-taet-paa-dansk-le-mans-haab-goer-dig-klogere-paa-bilen-i-topklassen:
Hypercar-klassen er der to forskellige koncepter, der skal konkurrere på lige fod: Le Mans Hypercar (LMH) og Le Mans Daytona Hybrid (LMDh).
Le Mans-kvalifikationen i 2021 var LMH-racere godt otte sekunder langsommere sammenlignet med LM P1-racere i Le Mans-kvalifikationen i 2020.
Forskellen på de to koncepter er, at LMH-teams har friere muligheder for at designe bilen helt fra bunden, mens LMDh-biler skal baseres på et prædesignet chassis.
For eksempel er Porsche 963'eren, som Michael Christensen sidder i, bygget på et chassis fra Multimatic. Andre teams som Peugeot og Toyota arbejder efter LMH-konceptet.
Det er første gang i 17 år, at Jacob Hammerholt ikke skal guide danskerne igennem 24-timers-løbet Le Mans. Det sker i kølvandet på, at han er sygdomsramt. Sygdommen gør, at han er lammet i ansigtets venstre side. Lammelsen i ansigtet kom ud af det blå, hvorfor der var grund til bekymring. Diagnosen, han har fået, hedder Bells parese. Den lammer de mimiske ansigtsmuskler. Ansigtslammelsen udvikles i løbet af timer til få dage. Der kan kort forinden være smerter eller trykken inde i eller bag øret på samme side. Lammelsen kan gøre, at øjet løber i vand, og at man spilder, når man drikker. Talen vil ofte være påvirket af lammelsen. De fleste (ca. 80%) bliver helt raske inden for de første totre mdr. Få har permanent en større eller mindre rest af lammelse resten af livet.
https://hollywood.dk/tv-2-profil-aflyser-er-blevet-la/
Jacob Hammerholt er journalist, og har dækket motorsport for TV 2 Sport siden 1. august 2003.
Flest sejre
1. Tom Kristensen (DNK) med 9 (1997, 2000–2005, 2008, 2013)
2. Belgiske Jacky Ickx 6 (1969, 1975–1977, 1981–1982)
3. Derek Bell (GRB), der har kørt med Ickx, med 5 (1975, 1981–1982, 1986–1987) og Frank Biela (DEU) Emanuele Pirro (ITA) med 5 (2000–2002, 2006–2007)
På 5. plads ligger der 4 med 4 sejre:
Belgiske Olivier Gendebien (1958, 1960–1962)
Franske Henri Pescarolo (1972–1974, 1984)
Franske Yannick Dalmas (1992, 1994–1995, 1999)
Sebastien Buemi fra Schwiez (2018–2020, 2022)
Så er det 15, der har vundet 3 gange:
Bristiske Woolf Barnato i 1928–1930
Italienske og amerikanske Luigi Chinetti i 1932, 1934, 1949
Phil Hill (USA) i 1958, 1961–1962
Hurley Haywood (USA) i 1977, 1983, 1994
Tyske Klaus Ludwig i 1979, 1984–1985
Al Holbert (USA) i 1983, 1986–1987
Italienske Rinaldo Capello i 2003–2004, 2008
Tyske Marco Werner 2005–2007
SKotske Allan McNish i 1998, 2008, 2013
Tyske André Lotterer i 2011–2012, 2014
Marcel Fässler (CHE) i 2011–2012, 2014
Franske Benoît Tréluyer i 2011–2012, 2014
Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Brendon Hartley fra New Zealand i 2017, 2020, 2022
Flest sejre i træk
6 af Tom Kristensen (DNK) i 2000–2005
3 af Britiske Woolf Barnato i 1928–1930, Belgiske Olivier Gendebien i 1960–1962, Fransk Henri Pescarolo i 1972–1974, belgiske Jacky Ickx l 1975–1977
italenske Emanuele Pirro/tyske Frank Biela i 2000–2002, tysk Marco Werner i 2005–2007 og Sebastien Buemi (CHE)/Japanske Kazuki Nakajima i 2018–2020
Kørere, der har vundet 1. gang, de de1tog
Franske André Lagache/René Léonard i 1923
Bernard Rubin (AUS)/Woolf Barnato (GBR) i 1928
Italienske Luigi Chinetti i 1932
Italienske Tazio Nuvolari i 1933
Franske Philippe Etancelin i 1934
Britiske Luis Fontés i 1935
Franske Jean-Pierre Wimille i 1937
Britiske Peter Walker i 1951
Tyske Fritz Riess/Hermann Lang i 1952
Britiske Ivor Bueb i 1955
AJ Foyt (USA) i 1967
Hurley Haywood (USA) i 1977
Britiske Andy Wallace (USA) i 1988
Franske Christophe Bouchut i 1993
Franske Éric Hélary i 1993
Østrigske Alexander Wurz i 1996
Danske Tom Kristensen i 1997
Franske Laurent Aïello i 1998
Nico Hülkenberg (DEU)/Earl Bamber (NZL) i 2015
Spanske Fernando Alonso i 2018
Flest starter:
1. Franske Henri Pescarolo med 33
2. Franske Bob Wollek med 30
3. Japan Yojiro Terada 29
4. United Kingdom Derek Bell 26
5. François Migault (FRA), Jan Lammers (NLD) og Emmanuel Collard (FRA) med 24
8. Franske Claude Ballot-Lena og Olivier Beretta fra Monaco med 23
10. Claude Haldi (CHE), Pierre Yver (FRA) og Jan Magnussen (DNK) med 22
Yngeste kører til start: Josh Pierson i 2022 med sine 16 år oS 1
19 dage
Ældste kører til start: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og 269 dage
Yngeste kører til slut: Matt McMurry i 2014 med sine 16 år og 203 dage
Ældste kører til slut: Dominique Bastien i 2021 med sine 75 år og nu 270 dage
Alle fra USA
Flest start i træk: Henri Pescarolo (FRA) med 30 (1970 – 1999), der også har udgået flest gange (19).
Flest slut i træk: Johnny O'Connell (USA) med 11 (1999 – 2009).
Jan Lammers er den, der har været med til start i længste periode (1983 – 2018).
Tracy Krohn (USA) og svenske Niclas Jönsson har været makker i længst tid (2006–2018).
Derek Bell, der har kørt meget med belgiske Jacky Ickx, har gennemført flest gange (19).
Flest sejre
1 Porsche (DEU) med 19 (1970–1971, 1976–1977, 1979, 1981–1987, 1994, 1996–1998, 2015–2017)
2 Audi (DEU) med 13 (2000–2002, 2004–2008, 2010–2014)
3 Ferrari (ITA) med 10 (1949, 1954, 1958, 1960–1965, 2023)
4 Jaguar (GBR) med 7 (1951, 1953, 1955–1957, 1988, 1990)
5 Bentley (GBR) med 6 (1924, 1927–1930, 2003)
6 Toyota (JPN) med 5 (2018–2022)
7 Alfa Romeo (ITA) med 4 (1931–1934) og Ford (USA) med 4 (1966–1969)
9 Matra-Simca (FRA) med 3 (1972–1974) og France Peugeot (FRA) med 3 (1992–1993, 2009)
11 Lorraine-Dietrich (FRA) med 2 (1925–1926) og Bugatti (FRA) med 2 (1937, 1939)
Flest sejre i træk
7 vundet af Porsche (DEU) i 1981–1987
6 vundet af Ferrari (ITA) 1960–1965
5 vundet af Audi (DEU) i 2004–2008 og Toyota (JPN) i 2018–2022
4 vundet af Bentley (GBR) i 1927–1930, Alfa Romeo (ITA) i 1931–1934, Ford (USA) i 1966–1969
3 vundet af Jaguar (GBR) i 1955–1957, Matra-Simca (RA) i 1972–1974
Holdene er kun med de største antal sejre.
Flest sejre af lande
34 vundet af Tyskkland med 4 hold
17 vundet af Storbritainen med 6 hold
15 vundet af Frankrig med 9 hold
14 vundet af Italien med 2 hold
5 vundet af Japan med 2 hold
4 vundet af USA med 1 hold
1 vundet af Schweiz med 1 hold
Flest sejre af biler
5
vundet af Audi R8 (DEU) (2000–2002, 2004–2005)
4
vundet af Alfa Romeo 8C 2300 (ITA) (1931–1934, Ford GT40 (USA) (1966–1969), Porsche 956 (DEU) (1982–1985 og Audi R18 (DEU) (2011–2014)
3
United Kingdom Jaguar D-Type 1955–1957
ItalyFerrari 250 TR 1958, 1960–1961
France Matra-Simca MS670 1972–1974
Germany Porsche 936 1976–1977, 1981
Germany Audi R10 TDI 2006– 2008
Germany Porsche 919 Hybrid 2015–2017
Japan Toyota TS050 Hybrid 2018–2020
2
France Lorraine-Dietrich B3-6 1925–1926
United Kingdom Bentley Speed Six 1929–1930
France Bugatti Type 57 1937, 1939
Germany Porsche 917K 1970–1971
Germany Porsche 962C 1986–1987
France Peugeot 905 1992–1993
Germany Porsche WSC-95 1996–1997
Japan Toyota GR010 Hybrid 2021–2022
Længst distance: 5410.713 km (397 laps) af tyske Audi R15+ TDI i 2010 (der blev også kørt 397 i 1970)
Hurtigst lap i løb: 3:17.297: Mike Conway (GBR) i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Hurtigst lap (siden 1990, pole position): 3:14.791: Japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Hurtigst lap (indtil 1989, pole position): 3:13.90: Pedro Rodríguez (JPN) i Porsche 917 i 1971
Mindst sejr margin: 20m i 1966 ml. United States Ford GT40s
Størst sejr margin: 349.808 km i 1927 ml. en Bentley (GBR) og a Salmson
Størst gennemsnitlig løbshastighed af vinder: 225.228 km/t af tyske Audi R15+ TDI i 2010
Størst gennemsnitlig lap hastighed (kvalifikation): 251.881 km/t af japanske Kamui Kobayashi i Toyota TS050 Hybrid i 2017
Størst gennemsnitlig lap hastighed (løb): 248.628 km/t af britiske Mike Conway i Toyota TS050 Hybrid i 2019
Størst top hastighed: 407 km/t af Franske Roger Dorchy i WM P88-Peugeot i 1988
Flest biler til start: 62 i 2022 (der er bygget to garager mere) og 2023
Færrest biler til start: 17 i 1930
Flest biler til slut: 53 i 2022.
Færrest biler til slut: 6 i 1931
Højst % til slut: 90.9% (30/33) i 1923
Lavest % til slut: 13.7% (7/53) i 1970
Længst tid med safety car 5h 27min i 2013
Flest safety car perioder: 12 i 2013, hvor det styrtregnede på dele af banen
Flest tilskuere: 400,000 i 1969
Færreste: 0 i 2020 pga. COVID19
Mikkel Overgaard Pedersen
Født d. 26. januar 1997 i Struer
Begyndte i gokarts som 7-årig
Dik i 2012 fik sin juniorformeldebut: Danske Formel Ford -mesterskab med DP Engineering
Trådte ind i Porsche- racing, først på lokalt plan, før udvidelse til Porsche Carrera Cup Scandinavia i 2015
Debuterede i Le Mans 2022 med tyske Teamprojekt 1 (ITA) sammen med Matthew Cairoli og Nicholas Leutwiler (CHE) hvpr de kørte 77, før de udgik.