Michael Okuda er en amerikansk grafisk designer, der er bedst kendt for sit arbejde med Star Trek, herunder design af futuristiske computerbrugergrænseflader kendt som "okudagrammer".
Michael Okuda er født i Tokyo, Japan og gift med Denise Okuda. Han har en bachelor i kommunikationskunst from the University of Hawaiʻi.
Under et interview i 2016 sagde Okuda, at hans "favorite" Star Trek serie er: "The Original Series. No question."
I midten af 1980'erne designede han udseendet af animerede computerskærme til USS Enterprise-A-broen i Star Trek IV: The Voyage Home . Dette førte til en position på Star Trek: The Next Generation i 1987 som en scenisk kunstner, der tilføjede detaljer til scenografi og rekvisitter. Til The Next Generation bidrog han med GUI'et til det fiktive LCARS computersystem, der blev brugt i hele USS Enterprise-D og andre Starfleet rumskibe. Som en hyldest til sin skaber er denne visuelle stil blevet kendt blandt fans som "okudagrammer". Personlig note: Ganske flotte og genkendelige - lidt 80er måske og deraf lidt feminime. De kan ses fx på http://micheleroohani.com/blog/2014/05/11/star-treks-elegant-okudagrams/
Okuda fungerede også som teknisk konsulent på de forskellige Star Trek-serier fra TNG-æraen sammen med Rick Sternbach, og rådgav manuskriptforfatterne om den teknologi, der blev brugt i hele Star Trek- universet, såsom transportere og warp-drevet.
Han har skrevet en række Star Trek-bøger mest sammen med sin kone, Denise.
I 2015 fungerede Okuda som visuel konsulent for pilotprojektet Firestorm, et crowd-finansieret projekt oprettet af Jamie Anderson, søn af Gerry Anderson, skaberen af Thunderbirds. Firestorm brugte fremskridt inden for animatroniske marionetter, rekvisitter og miniature scenografi, kaldet 'Ultramarionation'.
Okuda arbejdede også på Netflix-serien Space Force (2020), Clint Eastwood-filmen Richard Jewell fra 2019 (der forhindrede et bombeangreb ved OL i Atlanta i 1996, men hvis liv bliver et mareridt, da FBI lækker til medierne, at han er mistænkt), Star Trek-skribent Mark Altmans Pandora (2019-) og som teknisk rådgiver på Star Trek-manuskriptforfatter Ronald D. Moores serie For All Mankind (2019-).
Efter at Terry Matalas overtog som showrunner af Star Trek: Picard i starten af sæson to, inviterede han og produktionsdesigneren Dave Blass kreativt/teknisk produktionspersonale, som han tidligere havde arbejdet med på Voyager, tilbage til at arbejde på Picard, inklusive Mike og Denise Okuda.
Okuda designede logoer til en række NASA-missioner og -programmer, inkl. STS-125-missionen fra rumfærgen Atlantis for at reparere Hubble-rumteleskopet og Ares IX- udviklingstestflyvningen. Hans arbejde for Project Constellation, som efterfølgende blev aflyst, inkluderede logoer til Ares- boosteren, Altair-månelanderen og Orion-rumfartøjet, designet til at transportere astronauter til den internationale rumstation og til at returnere mennesker til Månen. Orion-logoet blev afsløret den 26. august 2006. Okuda designede også et team-emblem til den planlagte STS-400 redningsmission, som ville være blevet søsat, hvis der havde været et stort problem under STS-125 missionen.