Den første sæson af den amerikanske tv-science fiction-serie Star Trek: The Next Generation begyndte at blive sendt i broadcast-syndikering i USA den 28. september 1987 og sluttede den 16. maj 1988, efter at 26. afsnit var blevet sendt. Serien foregår i det 24. århundrede og følge besætningen på Starfleet-rumskibet Enterprise-D. Det var den første live-action tv-serie i franchisen sendt, siden Star Trek: The Original Series blev aflyst i 1969, og den første med nye karakterer. Paramount Television og skaberen af Star Trek, Gene Roddenberry skabte det nye show med tidligere The Original Series-medarbejdere, men der blev søgt efter en helt ny rollebesætning, som bekymrede nogle medlemmer af The Original Series-besætningen. Roddenberry ønskede noget nyt og forbød i første omfang, at velkendte Star Trek-væsener som vulcaner. klingoner og romulaner.
Da serien blev lanceret direkte i syndikering, var der bekymring for, at den kunne påvirke vurderingerne. "Encounter at Farpoint", piloten, blev udsendt til Nielsens seertal på 15,7 procent. Efter et seertal for " The Last Outpost " nåede en sæsonlav på 8,9 procent, steg de igen, og i slutningen af den første sæson var den blevet den mest populære syndikerede serie på tv. Som ventet var de første anmeldelser bortset fra "Encounter at Farpoint" dårlige. Den anden episode, "The Naked Now" gjorde fans og kritikere bekymrede for, at The Next Generation ville have de samme, ufornyede plots af The Original Series, og "Code of Honor " blev set som racistisk. Sæsonen fortsatte med at tiltrække blandede til negative anmeldelser, selvom afsnittene "The Big Goodbye" og "11001001" ofte er blevet fremhævet for ros. Den blev nomineret til syv Emmy-priser og vandt i makeup, kostumedesign og lydredigering. "The Big Goodbye" blev tildelt en Peabody Award, og Wil Wheaton blev nomineret til en pris ved 9th Youth in Film Awards. Sæsonen blev første gang udgivet på DVD den 26. marts 2002 på Region 1, og blev efterfølgende udgivet i andre regioner. De regionsfrie Blu-ray-udgivelser kom i juli 2012.
Karaktererne i serien ændrede sig gradvist under forproduktionen, med justeringer af navne, køn og etnicitet. Selvom castingen blev styret af producererne Rick Berman og Robert H. Justman, greb Roddenberry ind for at skifte karaktererne tildelt til Marina Sirtis og Denise Crosby om. Sirtis overtog Crosbys rolle som Deanna Troi, og Crosby blev til Tasha Yar, som var blevet navngivet Macha Hernandez, mens Sirtis skulle spille rollen.
Den indledende casting begyndte i marts 1987, hvor Justman og Berman var ansvarlige for processen. I maj blev de skuespillere, der skulle modtage stjerneregning , offentliggjort. I den indledende pressemeddelelse blev kun tre aktører diskuteret; primært LeVar Burton som La Forge, på grund af skuespillerens optrædener i miniserien Roots . Også inkluderet i denne udgivelse var meddelelserne om Patrick Stewart, et medlem af Royal Shakespeare Company som kaptajn Picard, og Jonathan Frakes , tidligere fra North og South miniserien.
Som en biperson kom Michael Dorn til audition for at portrættere løjtnant Worf. Det var oprindeligt planlagt, at Dorn skulle optræde i syv ud af de første tretten episoder, men efter at have optrådt i piloten blev det besluttet at udvide rollen og tilføje ham til hovedrollerne.
Roddenberrys kone, Majel Barrett, der tidligere havde optrådt som Nurse Christine Chapel i den originale Star Trek, optrådte for første gang som Lwaxana Troi i sæson 1 og stemte Enterprise- computeren hele serien igennem.
lere fremtidige Star Trek: Deep Space Nine-personer optrådte også i den første sæson af The Next Generation, dog ikke i roller, som de senere medvirkede i. Disse inkluderede Armin Shimerman i "Haven" og som Letek i "The Last Outpost " (han optrådte senere som andre Ferengier, før han fik hovedrollen som Quark i Deep Space Nine). Marc Alaimo optrådte som en Antican i "Lonely Among Us", før han optrådte med anderledes makeup som den romulanske kaptajn Tebok i førstesæsonens finale "The Neutral Zone"; han optrådte senere som Cardassian Gul Macet i The Next Generation fjerde sæsonafsnit "The Wounded" og blev senere castet som den tilbagevendende karakter af Gul Dukat i Deep Space Nine. Colm Meaney optrådte som conn ensign i to episoder i løbet af sæsonen, blev senere etableret som Chief Miles O'Brien (i sæson to), det blev til et hovedrollemedlem i Deep Space Nine.
Crosby besluttede at forlade serien halvvejs gennem den første sæson på grund af underudviklingen af hendes karakter, Tasha Yar. Hun sagde senere om situationen i et interview med den officielle Star Trek hjemmeside, "Jeg var elendig. Jeg kunne ikke vente med at komme ud af det show. Jeg var ved at dø". Roddenberry gik med til hendes anmodning om at forlade, og hun vendte tilbage i tredje sæsonafsnit " Yesterday's Enterprise ". En anden ændring af rollebesætningen, denne gang efter slutningen af den første sæson, var fyringen af McFadden, der spillede Dr. Crusher. Dette blev senere tilskrevet forfatter og producer Maurice Hurleys handlinger, og da han forlod besætningen, vendte hun tilbage til rollen i starten af den tredje sæson.
Bag kulisserne blev forfatterholdet kaotisk. Eddie Milkis havde stoppet før castingen, og Berman tog over efter ham. Roddenberrys insisteren på at genskrive manuskripter og usædvanlig opførsel fremmedgjorde nogle medarbejdere. Den mangeårige Star Trek-bidragyder Dorothy Catherine Fontana (25. marts, 1939 – 1. december 2019) sagde op og indgav et krav til Writers Guild of America, da hun havde fungeret som historieredaktør, men var ulønnet i rollen. DC Fontana havde oprindeligt været Roddenberrys sekretær, mens han arbejdede på The Original Series og søgte nu en lovet associeret producer-kredit. Efter Fontana fortsatte med at modsætte sig de tilbudte priser, der var lavere end dikteret af WGA-satserne, tog Roddenberry sin personlige advokat, Leonard Maizlish, med for at argumentere for sin sag. David Gerrold (født Jerrold David Friedman d. 24. januar 1944), der havde skrevet manuskriptet til den originale Star Trek- episode "The Trouble with Tribbles" og arbejdede på den nye serie, fandt ud af, at Maizlishs indflydelse ændrede Roddenberry. Gerrold begyndte at blive kaldt illoyal af Roddenberry, da han var uenig med ham.
Fontana udarbejdede manuskriptet til pilotafsnittet "Encounter at Farpoint", mens Gerrold og en anden medarbejder i Original Series, John DF Black, havde også udarbejdet deres egne manuskripter.
Ikke-skrivende personale, der blev hentet fra at arbejde på filmfranchisen, omfattede Rick Sternbach og Andrew Probert, såvel som Michael Okuda, der blev ansat som scenisk kunstner. Roddenberry hyrede kostumedesigner William Ware Theiss, som havde designet The Original Series kostumer, mens Milkis og Justman rekrutterede art director Herman Zimmerman. Rick Berman sluttede sig til holdet som bindeleddet mellem Roddenberrys hold og Paramount Television.
Robert Lewin blev skrivende producer, baseret på en anbefaling af Robert H. Justman, en associeret producer på The Original Series, og som havde arbejdet med ham tidligere. Lewin var den første person, der var involveret i serien, som ikke havde en baggrund, der arbejdede på franchisen.
Flere stjerner fra The Original Series og filmserien udtalte, at de ikke kunne lide præmissen for en ny serie i det samme univers, som ikke indeholdt dem. DeForest Kelley, der optrådte i piloten som admiral Leonard McCoy, sagde, at selvom han forstod, at studiet ønskede at holde franchisen ud over dem, følte han, at "der er kun én Star Trek, og det er vores". James Doohan, der spillede Montgomery "Scotty" Scott, sagde, at Star Trek handlede om karaktererne, og med et nyt cast forsøgte studiet at "narre offentligheden, og det er en dårlig forretning." William Shatner, der portrætterede James T. Kirk, var bekymret over overeksponeringen af franchisen, og hvordan en ny tv-serie kunne påvirke fremtidige film.
Serien havde et problem med at rekruttere potentielle forfattere halvvejs gennem sæsonen vel fordi Roddenberry viste sig at være en hård forhandler med hensyn til at ansætte personale. Ved slutningen af anden sæson havde alt forfatterpersonalet, der blev rekrutteret i sæson 1 undtagen Rick Berman stoppet.
Det første personaleskifte fandt sted tidligt i 1987, hvor Milkis forlod produktionen. Han havde skrevet under på en etårig kontrakt, men besluttede at prioritere andre forpligtelser. Berman blev indkaldt og accepterede den nye stilling i stedet for at være studieforbindelse. Milkis sagde senere, at det var en problemfri overgang på grund af niveauet af viden, Berman havde fået om produktionen. Fontana og Roddenberry havde et skænderi om stillingen som associeret producer, som hun til sidst fik.Forholdet mellem de to blev så anstrengt, at hun optog alle deres møder, og forlod produktionen efter de første par episoder. Hendes arbejde med The Naked Now" blev krediteret til pseudonymet J. Michael Bingham.. I mellemtiden begyndte Maizlish at arbejde effektivt som historieredaktør, mens produktionsmøder ofte resulterede i, at Roddenberry græd pga. forskellige problemer. Andre forfattere og producere, herunder Herbert Wright og Maurice Hurley, sluttede sig til holdet.
Justman forlod efter halvdelen af sæson 1, og forklarede senere: "Jeg havde opnået, hvad jeg ønskede at opnå. Star Trek var ikke et lykketræf". De var ikke de eneste afgange, da antallet af ansatte, der forlod den stadig mere kaotiske produktion, begyndte at blive legendarisk i WGA. I midten af sæsonen havde holdet svært ved at rekruttere forfattere, da der var rygter om, hvor svært det var blevet at arbejde med Roddenberry. Han omskrev ofte manuskripter, indsatte seksuelle overtoner, mens han gav de originale forfattere skylden for problemerne med de dele, han havde indsat. Hans medproducenter gav problemerne og uoverensstemmelserne skylden for hans drikkeri, selvom hans forfatterskab næsten var stoppet omkring to tredjedele af vejen gennem den første sæson. Gerrold forlod efter afslutningen af den første sæson og valgte ikke at forny sin kontrakt på grund af problemerne med hans manuskript til et ufilmet afsnit kaldet "Blood and Fire" samt hans forhold til Roddenberry og Maizlish. Hovedforfatter Lewin forlod også holdet i slutningen af sæsonen.
Da produktionen var i gang på filmen Star Trek IV: The Voyage Home, der udkom i 1986, begyndte Paramounts ledere at arbejde på ideer til at bringe Star Trek tilbage til tv og hyrede forfatteren/produceren Greg Strangis til at udvikle nogle forslag. Dette var ikke første gang, at dette var blevet overvejet efter succesen med Star Trek: The Original Series i broadcast-syndikering, som en serie med titlen Star Trek: Phase II kortvarigt var blevet arbejdet på i slutningen af halvfjerdserne mellem forsøgene på at skabe en film baseret på The Original Series Pilotafsnittet af fase II, med titlen "In Thy Image", blev ændret til at blive den første Star Trek-film, Star Trek: The Motion Picture. Paramount talte med Leonard Nimoy, som stadig portrætterede Spock i filmserien, om den nye serie. De tilbød ham chancen for at producere den nye serie, men han afviste dem på grund af tidsforpligtelsen.
Dernæst søgte Paramount at konsultere franchiseskaberen Gene Roddenberry. Han afviste ideen om at lede serien, da produktionen af The Original Series havde distraheret ham fra hans familie. Men da Paramount fortalte ham, at det var umuligt at forfølge den nye serie ellers begyndte Roddenberry at lægge planer for serien - med en ny rollebesætning, da han ville undgå at regummiere og genskabe de samme roller nu set i filmserien. Selvom de ikke havde planlagt det oprindeligt, hyrede Paramount Roddenberry til at overvåge produktionen og fyrede Strangis. En af hans ideer dukkede dog op i præmissen for The Next Generation, at Føderationen og Klingonerne var blevet allierede. Den første annoncering af en ny serie blev offentliggjort af Roddenberry den 10. oktober 1986.
Et notat sendt den 24. oktober viste, at Robert H. Justman, en associeret producer på The Original Series, arbejdede sammen med Roddenberry på de nye planer for en serie, som på det tidspunkt var uden titel. De tog flere påvirkninger fra kritikken af den tidligere serie i David Gerrolds The Worlds of Star Trek og bragte forfatteren af "The Trouble with Tribbles" videre som forfatter. Gerrold fortsatte med at producere seriebibelen, selvom Roddenberry tog æren for det. Han bragte også den tidligere Star Trek associerede producer Eddie Milkis sammen, som havde produceret serier som Happy Days (1974-1984). Idéer blev foreslået, såsom en android og en Klingon- marine, som hver kom med i den endelige serie samt tipoldebarnebarnet til James T. Kirk, som ikke gjorde det.
Idéer foreslået til fase II blev inkluderet, såsom at få den næstkommanderende til at lede spektionsholdet, en idé, der oprindeligt blev foreslået i Gerrolds The Worlds of Star Trek. Koncepter raffineret fra Star Trek: The Animated Series såsom "rec room" blev også indarbejdet og blev til holodecket. Roddenberry insisterede også på, at teknologifejl ikke skulle være en rutinemæssigt brugt plot-enhed. [Personlig note: Det er mange ingeniører inkl. undertegnede vel ret taknemlige for.] Den nye version af rumskibet Enterprise blev først betegnet NCC-1701-7, men efter nummereringsmønsteret etableret i The Voyage Home blev det til NCC-1701-G. Roddenberry insisterede også på, at den nye serie undgår at dukke op igen af fremmede racer velkendte fra The Original Series og forbydede specifikt romulanere, vulcanere og størstedelen af klingonerne. Disse planer holdt ikke, med klingoner var centrale i plottet af "Heart of Glory", og en vulcan medvirker i " Coming of Age ", og romulanere gjorde deres første optræden i sæsonfinalen, "The Neutral Zone".
Baseret på pilotmanuskriptet på det tidspunkt og Gerrold og Roddenberrys bibel begyndte designteamet at udarbejde planer for sæt og rekvisitter. Efter at have set filmseriens sæt besluttede de, at de skulle bygge en ny bro til den nye Enterprise for at opfylde Roddenberrys proklamerede "teknologi ukædede" ideal. Probert, der havde arbejdet på designet til Phase II og The Motion Picture, baserede det udvendige design for Enterprise på et forladt design, han havde skabt på det tidspunkt. Nogle af filmsættene blev brugt, da filmbroen blev omklædt til at fremstå som kampbroen, og blev yderligere omklædt mange gange i løbet af The Next Generation for at repræsentere forskellige broer.
En planet, der tidligere kun eksisterede i legenden, afdækker og anmoder om hjælp fra Enterprise. Planetens indbyggere er sterile og ønsker at adoptere børn fra Enterprise - med magt, hvis det er nødvendigt. Besætningen på Enterprise finder besætningen på et videnskabeligt fartøj død. De bliver snart ofre for en mystisk, smitsom forurening, der får besætningen til at opleve symptomer, der ligner alkoholforgiftning, og truer livet for alle ombord på skibet.
En del af besætningen ender op sammen fx sikkerhedschef Tasha Yar og Data - dog ikke der, hvor han siger, at en androides røv er glat som en babys.
En planet, der tidligere kun eksisterede i legenden, afdækker og anmoder om hjælp fra Enterprise. Planetens indbyggere er sterile og ønsker at adoptere børn fra Enterprise – med magt, hvis det er nødvendigt.
Tvangsadoption og adoption fra andre lande/verdener i almindelighed er også et vigtigt og omfattende emne. En afsnit på en tvserie er kun tre kvarterer, så det er grænset, hvor meget man kan gå i dybde med et emne, der har så mange aspekter. De seneste år har afsløret flere og flere.
Personlig holdning: Der er så mange gadebørn og adskillige andre mindreårige, der trænger til et hjem - hvorforhar ressourcestærke så en tedens til at absolut gå efter andre folks børn (franarre, forfalske etc.)?!
Et af mine yndlingsafsnit, så den har fået sin egne underside: https://trekkie.dk/StarTrek/HomeSoil.htm
En forladt satellit er fundet indeholdende kryonisk frosne mennesker fra det 21. århundrede, da Enterprise bliver sendt for at undersøge ødelæggelsen af forposter nær Romulan-rummet.
Citater:
Captain Jean-Luc Picard (on the power to control ones destiny): "That kind of control is an illusion."
Captain Jean-Luc Picard: "People are no longer obsessed with the accumulation of things. We've elminated hunger, want, the need for possessions."
Captain Jean-Luc Picard: "This is the 24th century. Material needs no longer exist. [..] The challenge, Mr. Offenhouse, is to improve yourself. To enrich yourself. Enjoy it."
Lt. Commander Data: "Her name is Clare Raymond. Age: 35. Occupation: homemaker. Must be some kind of construction work"
Lt. Commander Data: (om TV): "That particular form of entertainment di dnot last much beyond the year 2040."
Commander William T. Riker: "Well, from what I've seen of our guests, there's not much to redeem them. Makes one wonder how our species survived the 21st century."